Kasmet pavasarį apie 700 tūkst. šalies gyventojų Valstybinei mokesčių inspekcijai turi pateikti pajamų deklaracijas. Paprastai apie 70 proc. gyventojų pakanka tik peržiūrėti ir patvirtinti parengtas preliminarias deklaracijas, likusiai daliai deklaruoti tenka savarankiškai. Norint palengvinti šį procesą, šiemet pristatoma naujovė – elektroninis vedlys, veikiantis klausimų ir atsakymų principu.
Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) Mokestinių prievolių departamento direktorė Stasė Aliukonytė-Šnirienė primena, kad prievolė deklaruoti pajamas taikoma ne visiems gyventojams: tai daryti privaloma tiems, kurie
- vykdė individualią veiklą
- nuomojo nekilnojamąjį ir kitą turtą
- gavo palūkanų ar kitų gyventojų pajamų mokesčiu (GPM) apmokestinamų pajamų
- pardavė trejus metus neišlaikytą automobilį
- pardavė dešimt metų neišlaikytą nekilnojamąjį turtą
- gavo brangesnių negu 2,5 tūkst. eurų dovanų ne iš šeimos narių
Prievolė taikoma ir tais atvejais, jei gyventojo uždarbis per metus siekia daugiau negu 120 vidutinio darbo užmokesčio (VDU) ir jei jis pats ar sutuoktinis ėjo pareigas, kurias einant pagal įstatymą būtina deklaruoti pajamas.
Pasak pašnekovės, didžiausią deklaruoti privalančių asmenų dalį kasmet sudaro tie gyventojai, kuriems buvo pritaikytas per didelis neapmokestinamųjų pajamų dydis (NPD). Taip pat deklaruoti pajamas gali ir tie gyventojai, kuriems per metus neapmokestinamųjų pajamų dydis netaikytas.
Kokius dokumentus reikia turėti?
Neretai gyventojams kyla klausimas – kodėl Mokesčių inspekcija negali visiems parengti jau visiškai užpildytų deklaracijų? „To padaryti nėra galimybės, nes paprasčiausiai yra pajamų, apie kurias Mokesčių inspekcija duomenų negauna ir apie kurias žino tik patys gyventojai. Tokios pajamos priskiriamos B klasės pajamoms, t. y. pajamoms, kurias gyventojai turi deklaruoti savarankiškai ir nuo jų sumokėti gyventojų pajamų mokestį“, – paaiškina S. Aliukonytė-Šnirienė.
Pasak jos, deklaruojant B klasės pajamas, pravartu iš anksto pasiruošti. „Reikėtų turėti susiskaičiavus pajamas, gautas iš nuomos, individualios veiklos pajamas ir išlaidas, taip pat pajamas, gautas užsienyje. Jei per metus gyventojas pardavė būstą ar automobilį, taip pat reikėtų turėti ir šiuos dokumentus, norint pasitikrinti, ar Mokesčių inspekcijos pateikti duomenys yra teisingi“, – sako Mokesčių inspekcijos atstovė.
Kokiomis lengvatomis galima pasinaudoti?
Šiemet pirmą kartą gyventojų pajamų mokestį galima susigrąžinti už praėjusiais metais patirtas išlaidas būsto ir lengvųjų automobilių remontui, nepilnamečių vaikų priežiūros paslaugoms. Norint tai padaryti, prie deklaracijos reikės pridėti skenuotą ar fotografuotą sąskaitą faktūrą ar prekių / paslaugų pirkimo ir pardavimo kvitą, kuriame nurodyti paslaugos gavėjo asmens duomenys. Praverstų ir pinigų priėmimo kvitas, kasos aparato kvitas ar pan., jei inspekcija paprašytų patikslinti informaciją. Yra ir kitas būdas – apie savo patirtas išlaidas Mokesčių inspekcijai pranešti iš anksto pildant PRC12 formą. Taip ši informacija atsiras preliminarioje deklaracijoje, pakaks ją tik patvirtinti.
SEB banko specialistai atkreipia dėmesį į kitą šių metų naujovę, aktualią mokantiems gyvybės draudimo įmokas ir kaupiantiems pensiją antros ir trečios pakopos pensijų fonduose. Nuo 2019 metų nustatyta nauja šių išlaidų suma, nuo kurios galima pasinaudoti gyventojų pajamų mokesčio lengvata. Lietuvos Respublikos gyventojas gali susigrąžinti apie 300 eurų nuo minėtų įmokų sumos, ne didesnės nei 1500 eurų. Svarbu žinoti, kad sumokėtų gyvybės draudimo įmokų suma kartu su kitomis gyventojo išlaidomis, nuo kurių apskaičiuojama taikoma GPM lengvata, neturi viršyti 25 proc. metinių apmokestinamųjų pajamų. Sumai, viršijančiai nurodytą pajamų dalį, lengvata netaikoma.
Gyventojų pajamų mokestis taip pat gali būti grąžinamas už sumokėtą mokestį už studijas, o gyventojams, iki 2009 metų sudariusiems būsto paskolos ar būsto finansinės nuomos sutartis, gyventojų pajamų mokestis grąžinamas už sumokėtas palūkanas.
Kaip veiks naujasis vedlys?
S. Aliukonytė-Šnirienė sako, kad pati elektroninio deklaravimo sistema nekeičiama, tiesiog deklaracija bus pildoma kitaip: duomenys eilutėse įrašomi atsakant į pajamų deklaravimo vedlio užduodamus klausimus. Atsakius į juos, beliks spustelėti mygtuką „Pateikti deklaraciją“ ir sumokėti apskaičiuotą gyventojų pajamų mokestį arba dalį jo susigrąžinti.
„Jei visgi deklaracija buvo pateikta su netikslumais, Mokesčių inspekcija, ją peržiūrėjusi, gyventoją apie neatitikimus informuos ir paprašys patikslinti, todėl pateiktos deklaracijos reikėtų nepamiršti ir, praėjus kelioms savaitėms, pasitikrinti, ar negavote prašymo patikslinti informaciją“, – primena specialistė.
Mokesčių inspekcijos atstovė pataria pildant deklaraciją būti atidiems. „Dažniausiai klaidų atsiranda tiesiog dėl neatidumo, pavyzdžiui, norėdami susigrąžinti permokas, gyventojai nenurodo savo sąskaitos numerio ar mokėtinus mokesčius palaiko savo permoka“, – sako specialistė.
Pajamas deklaruoti reikės iki liepos 1 dienos. Tai padaryti galima prisijungus prie svetainės deklaravimas.vmi.lt arba atvykus į Valstybinės mokesčių inspekcijos klientų aptarnavimo padalinius.