Gitarų linijos „Lava Drops“ kūrėjas Rapolas Gražys pasiekė savo – norėjęs muzikantams pasiūlyti ką nors naujo ir išskirtinio, verslininkas platformoje „Kickstarter“ gana nesunkiai surinko norimus 10 tūkst. dolerių. Kas lėmė projekto sėkmę ir ko gali pasimokyti kiti?
Socialinių tinklų nauda
Pasak R. Gražio, startuojant ne tik platformoje „Kickstarter“, bet ir pradedant verslą, labai svarbu suprasti, kas yra tavo tikslinė auditorija. „Lava Drops“ atveju tai yra muzikantai ir žmonės, besidomintys muzika bei su ja susijusiomis naujovėmis. Todėl žinią apie save buvo logiškiausia pradėti skleisti su tuo susijusiuose žurnaluose, interneto puslapiuose, socialinių tinklų muzikiniuose puslapiuose, padėjo ir specialiai gitaroms skirti tinklaraščiai.
Socialinius tinklus „Facebook“, „Twitter“, „Instagram“ jis išskiria kaip veiksmingiausias priemones, per kurias galima skleisti žinią apie save. Taip pat svarbu nepamiršti, kad būtinas ir interneto puslapis, kuriame pateikta išsamesnė informacija, galimybė užsisakyti prekes internetu.
„Vartotojų skaičius socialiniuose tinkluose augo natūraliai, tačiau teko ir pirkti „Facebook“ reklamą. Būtent dėl „Kickstarter“ susikūrėme savo paskyrą „Twitter“ tinkle, kuris labai aktualus JAV. „Facebook“ mums turėjo labai didelį poveikį. Gal nesulaukėme daug „patinka“, tačiau susirinko kokybiška tikslinė grupė. Gerbėjai siuntė užklausas, domėjosi produktu. Be to, vartotojai dažniausiai visas naujienas seka ne atskiruose portaluose, bet per „Facebook“, kur jie gali peržvelgti viską, kas jiems aktualu. Socialiniai tinklai vienareikšmiškai turi didžiausią įtaką“, – tikina R. Gražys.
Specializuotiems portalams, tinklaraščiams jis siuntė ir žinutes, ir vaizdo įrašą apie savo projektą. Gerą vaizdo įrašą pašnekovas apskritai vadina kertiniu akmeniu, kurio reikia siekiant sėkmingai įgyvendinti „Kickstarter“ projektą.
„Tačiau vien vaizdo įrašo nepakanka. Reikia siųsti visą pranešimą spaudai. Manau tai būtina, nes tuomet žiniasklaidą gali patraukti pati žinutė, o tada atsiranda ir didesnė tikimybė, kad ją paviešins. Čia taupyti neverta!“, – neabejoja „Lava Drops“ įkūrėjas.
Gailisi dėl vieno dalyko
Pašnekovas pastebi, kad prieš startą reikia pasiruošti ir tam tikroms išlaidoms. Įprastai daugiausia kainuoja vaizdo įrašo kūrimas. Pavyzdžiui, „Lava Drops“ tai atsiėjo apie 1,5 tūkst. eurų. Tačiau ruošiantis startuoti „Kickstarter“, R. Gražys ragina pabandyti į pagalbą pasikviesti draugus, kolegas ir paslaugas gauti mainais už savo darbą.
„Kickstarter“ pranašumas investuojantiems – galimybė ką nors gauti anksčiau ir su papildomais priedais. Tai svarbu, bet „Lava Drops“ įkūrėjas ir čia pataria nepersistengti.
„Svarbu nepersūdyti su apdovanojimų gausa, nes tada žmogus visiškai pasiklys. Visur reikalinga pusiausvyra. Sakyčiau, daug svarbiau kuo aiškiau bei skaidriau perteikti pačią idėją ir kaip bus atsidėkojama rėmėjams. Mūsų atveju buvo žmonių, kurie tiesiog paaukojo, bet nenorėjo jokio apdovanojimo. Aš dabar net gailiuosi, kad nepadariau vieno dalyko. Reikėjo pagalvoti, kad gal verta įdėti galimybę paaukoti vieną ir penkis dolerius. Tiesiog už mūsų ačiū. Tai gal ir maži pinigai, bet juk jie padėtų auginti pačią bendruomenę. Tai tikrai padaryčiau antrą kartą“, – teigia R. Gražys.
„Kickstarter“ gitarų linijai „Lava Drops“ atnešė naujų klientų ir naujų užsakymų. Tai bus ir savotiškas iššūkis, nes teks suderinti greitį ir aukščiausio lygio kokybę. Medžiagos „Lava Drops“ atkeliauja iš viso pasaulio. Gitaros gaminamos rankomis Lietuvoje iš aukščiausios klasės medienos, elektroninių komponentų.
„Įprastai, kai tik nuperkama gitara, užsakau žaliavų. Bet visada turiu ir kelias pagamintas. Sakyčiau, muzikos pasaulyje paklausa yra labai slidus dalykas. Ji yra nežmoniškai didelė, bet svarbu atrasti savo tikslinę auditoriją, nes gitaros turi savo klasifikacijas skirtingose kategorijose, tokiose kaip: pradedantieji, įgudę, profesionalai, kolekcininkai ir tie, kurie tiesiog mėgsta instrumentus, bet net nemoka jais groti, tokių irgi yra nemažai“, – dėsto pašnekovas.
Jau pataria galvoti apie ateitį[content term="Infobankas - kuriantiems verslą"]
SEB banko Finansavimo paslaugų departamento direktorius Vaidas Žagūnis atkreipia dėmesį, kad „Lava Drops“ šiuo metu naudojama taktika yra labai tinkama šiam verslo plėtros etapui. Vis dėlto jis pataria jau pradėti galvoti ir apie ateitį.
„Ilgainiui toks metodas pasieks savo maksimumą ir bus gana sudėtinga tęsti augimą. Galima sėkminga veikla ir be augimo, tačiau tokiu atveju rekomenduotina kurti papildomus produktus veiklos bei klientų diversifikacijai užtikrinti. Nediversifikavus veiklos, gali būti reikšmingų užsakymų lygio svyravimų, t. y. tikėtina, kad pati gamyba, esant santykinai mažiems pardavimams, liks riboto pajėgumo, tačiau, pasitaikius keliems užsakymams iš eilės arba didesniam užsakymui (pavyzdžiui, visa muzikos grupė užsakytų), gali būti sunkumų įgyvendinant gamybą sutartais terminais. O jeigu gamyba būtų pritaikyta didesniems užsakymams, vadinasi įprastu metu ji bus nevisiškai išnaudojama, kas gali lemti santykinai žemą verslo efektyvumą (mažą pelningumą ir grąžą). Pradėti visiškai masinę tokio produkto gamybą irgi rizikinga – užsakymai gali būti nestandartiniai ir pan. Dėl to gali būti užšaldomos apyvartinės lėšos“, – svarsto jis.
Specialistas mato porą galimų šios problemos sprendimo būdų. „Galima turėti tam tikro pagrįsto dydžio atsargų netikėtiems užsakymams ar galimiems pardavimams parodų ir kitų renginių metu. Kartu galima sukurti papildomų produktų kitiems segmentams, pavyzdžiui, išskirtinę liniją tik pagal užsakymus, vidutinę liniją su tam tikru atsargų sandėliu ir ekonominę liniją su didesniu sandėliu“, – pataria V. Žagūnis.
R. Gražiui „Kickstarter“ projekte surinkti pinigai nebuvo svarbiausia – jis jau turėjo sukurtus produktus, todėl ši platforma pasirodė ideali vieta supažindinti pasaulį su naujais ir inovatyviais produktais. „Lava Drops“ tikslas buvo pasiūlyti įsigyti rankų darbo instrumentus už prieinamą kainą, kad jų kokybė ir išskirtinumas kuo labiau paplistų tarp užsienio muzikantų ir produktas pradėtų reklamuoti pats save.
V. Žagūnis iš esmės sutinka, kad tokia taktika teisinga. Jo nuomone, šiuo metu „Lava Drops“ geriausia būtų reklama iš lūpų į lūpas. „Aš netgi rekomenduočiau tiesiog padovanoti keletą egzempliorių tinkamai atrinktiems muzikos pasaulio atstovams, nes maža kaina – ne visada tinkama priemonė: pirma, daliai pirkėjų kaina gali būti neaktuali, antra, gavus tokį daiktą pigiai, gali kilti klausimų dėl jo savikainos ir sąžiningos tokio daikto kainos. Taigi kaina turėtų būti tinkama, bet ja nereikėtų labai stipriai laviruoti, ypač prabangos segmente“, – svarsto SEB banko Finansavimo paslaugų departamento direktorius.
Povilas Sabaliauskas, bznstart.lt