Turite puikią verslo idėją, tačiau nežinote, iš kur gauti pakankamai lėšų jai įgyvendinti? Vienas iš būdų – idėją įgyvendinti savo lėšomis arba kreiptis pagalbos į artimuosius. Visgi, jei matote, kad šių lėšų neužtenka, pagalvokite ir apie alternatyvius finansavimo šaltinius. Kokie jie galėtų būti ir kaip būsimus investuotojus galėtumėte įtikinti savo verslo idėjos nauda?
Nuo verslo angelų iki kolektyvinio finansavimo platformų
Ieškodami verslo finansavimo šaltinių, galite kreiptis į verslo skatinimo fondus arba, jei jūsų verslo idėja novatoriška ir jūs jau dabar planuojate didelį įmonės augimą, pagalvokite apie rizikos kapitalo investicijų pritraukimą. Privatūs neformalūs investuotojai – verslo angelai – finansuoja net ir labai rizikingus projektus, kurių kiti šaltiniai nefinansuotų. Be to, šie žmonės su pradedančiais savo verslą žmonėmis dalijasi ir savo patirtimi, kuri verslo naujokui būna labai naudinga.
Įvertinkite ir kitas galimas alternatyvas, pavyzdžiui, pasaulyje išpopuliarėjusį minios finansavimą (angl. crowd-funding). Tai gana naujas finansavimo modelis, kuris paremtas aukojimo principu. Tokiose platformose kaip „Kickstarter“ ar „Indiegogo“ geranoriai iš viso pasaulio skiria nedideles sumas jiems patikusiai verslo idėjai. Pinigų grąžinti skolintojams nereikia – užtenka nusiųsti nedidelę dovanėlę ar pirmąją gaminių partiją.
Finansinis planas – orientyras ir jums, ir investuotojui
Pradėjus galvoti apie verslo finansavimą, būtina parengti aiškų ir pagrįstą finansinį planą, nes tik taip pats galėsite orientuotis, kiek jūsų verslo idėjos įgyvendinimas kainuos ir kada bei kiek pelno jums uždirbs. Be to, ir būsimieji investuotojai nori matyti, kiek lėšų reikia, kad būtų įgyvendinta jūsų idėja, ir kokius šaltinius tam ketinate naudoti.
Planuodami numatykite, kiek, kam ir kada lėšų jums prireiks. Pavyzdžiui, prieš atidarant parduotuvę jums gali reikėti 30 tūkst. eurų patalpų remontui ir įrengimui. Tada numatykite, per kiek laiko nuo veiklos pradžios padengtumėte su medžiagų tiekėjais suderėtus kreditus. Atminkite, kad apskaičiuoti tikslų lėšų poreikį yra labai sudėtinga, tad visada numatykite ir finansinę atsargą.
Pardavimų ir pelno prognozė
Sudarydami finansinį planą, apsibrėžkite savo klientų tikslinę grupę ir pamėginkite prognozuoti, kiek jie bus pasiryžę mokėti už jūsų siūlomas prekes ar paslaugas – taip galėsite numatyti, kiek pajamų jums atneš pradedamas verslas. Įvertinę planuojamas pajamas ir tai, kokios bus jūsų veiklos sąnaudos, galėsite prognozuoti įmonės pelną.
Žinoma, prognozės ne visada atitinka realybę, tad pasiruošę preliminarią pajamų prognozę parenkite dvi veiksmų strategijas. Viena iš jų turėtų būti taikoma tuo atveju, jei realios pajamos būtų mažesnės už jūsų prognozuojamas, kitą – jei viršytų jūsų lūkesčius.
Atminkite, kad 99 atvejais iš 100 bet kuri verslo idėja susiduria su sunkumais, darančiais neigiamą įtaką pardavimui – tai gali būti ir aktyvūs konkurentų veiksmai, ir nelojalūs klientai. Jei būsite pasiruošę ir apgalvoję kelis veiksmų scenarijus, šių sukrėtimų padarinius greičiau pašalinsite.
Nors per pirmus veiklos metus sunku tikėtis pelno, tačiau pelno rodiklis svarbus ne tik jums, bet ir būsimam investuotojui. Jūsų idėjos finansuotojai turi žinoti, kokią naudą ir kaip gaus.
Apgalvokite, kaip valdysite pinigų srautus
Rengdami finansinį planą, nepamirškite ir pinigų srautų prognozės, kuri padeda nustatyti, ar įmonei užteks apyvartinių lėšų bet kuriuo jos gyvavimo laikotarpiu. Finansiniame plane turite pagrįsti, kad net tuo atveju, jei jūsų įmonė susidurs su laikinais sunkumais, ji bus pajėgi laiku atsiskaityti su tiekėjais, išmokėti atlyginimus darbuotojams, o jos turtas viršys įsipareigojimus.
Taip pat turite apgalvoti ir prognozuojamą įmonės buhalterinį balansą. Šis dokumentas padeda atskleisti, kokia yra bendrovės finansinė būklė, ar ji yra pajėgi vykdyti plėtrą, ar dabartiniai sunkumai yra laikini ir netrukdys plėtrai, pavyzdžiui, turimi įsipareigojimai tiekėjams gali būti nesunkiai padengti per trumpą laiką.
Atminkite, visos verslo plano dalys, ypač finansinis planas, turi būti įvertintos kritiškai, ir tik tai padarius galima kreiptis į galimus investuotojus dėl finansavimo suteikimo.