Dažniausiai prekybos centruose įsikuria finansiškai stiprios, patirties turinčios, kitaip sakant, patikrintos įmonės. Tačiau tinkamai įvertinus savo lūkesčius ir finansines galimybes, prekybos centras gali tapti patogia starto aikštele ir kuriantiems naują verslą.
Tiesa, jei rinkoje esate naujokas, dėl prekybos ploto teks pakovoti: nuomininkų, pretenduojančių į laisvus plotus populiariuose prekybos centruose, kur kas daugiau, negu telpa tarp toli gražu ne guminių pastato sienų. Ką būtina žinoti prekybos centre ketinantiems įsikurti verslininkams ir kaip užsiimti geresnes pozicijas, aptarėme kartu su Vilniuje įsikūrusį prekybos ir pramogų centrą „Ozas“ valdančios bendrovės „ECE Projektmanagement Vilnius“ generaline direktore Inga Navickaite.
Atsižvelgia į šeimos poreikius
I. Navickaitė neslėpė, kad kiekvieno centro valdytojas su prekybos centro savininkais aptaria, kiek įsikūrusių ar siūlančių naują produktą ar koncepciją parduotuvių gali būti rizikingos Kiekvienas centras nusistato ribą individualiai. Naujas verslas, išskirtinės parduotuvės gali sukurti sėkmės istoriją arba patirti visišką fiasko.
„Be arogancijos pasakysiu, kad jei nesate viena iš žymių prekių ženklų įmonių arba didelis vietinis prekybos tinklas, nuomos sąlygas diktuosite ne jūs, o prekybos centro valdytojas, t. y. turėsite rinktis iš to, ką jums pasiūlys prekybos centras, arba vieta ir nuomos sąlygos bus derinamos kartu. Centro valdytojai siekia sukurti tokias sąlygas rinktis parduotuves ir paslaugas, kad kuo geriau patenkintų pirkėjų poreikius, didintų centro trauką ir kartu kurtų pridėtinę vertę bei įgyvendintų savininko tikslus“, – pabrėžė „Ozo“ vadovė.
Pasak pašnekovės, atsirenkant nuomininkus vertinamos ne tik įmonės plėtros galimybės ir finansinė padėtis, bet ir istorija, reputacija, įmonės valdymas, rinkodara, klientų aptarnavimo kultūra.[content term="Infobankas - kuriantiems verslą"]
„Pagrindiniai prekybos centro privalumai verslininkams – geras susisiekimas, galimybė pasistatyti automobilį ir daugybė parduotuvių, paslaugų ir pramogų. Jei tikslinė pirkėjų grupė yra šeima, tuomet verčiau rinktis prekybos centrą negu senamiestį. Jei pagrindinis pirkėjas yra turistas ar aukštas pajamas turintys verslininkai, įsikurti Vilniaus senamiestyje, ko gero, tiktų labiau. Žinoma, jei prekiaujate gyvu masalu žvejams, vien dėl darbo valandų prekybos centras netiks, nes jūsų pirkėjas tikriausiai atvyks nuo ankstyvo ryto, o prekybos centras pradeda veikti tik nuo 10 valandos“, – sakė I. Navickaitė.
Sėkmingos prekybos negarantuoja
Prieš sudarant nuomos sutartį, verslininkui reikėtų kritiškai įvertinti savo perspektyvas, nes galvojimas apie vienadienę sėkmę toli nenuveda. Pasak I. Navickaitės, pradedantys verslininkai dažnai neįvertina savo finansinių galimybių, tad prekybos centro valdytojams tenka įrodinėti, kad reikia turėti gerokai daugiau lėšų negu tiek, kiek reikia..
„Jiems dažnai atrodo, kad įsirengti parduotuvę paprasta. Tačiau mes primygtinai reikalaujame, kad samdytų profesionalų architektą, pirktų prekybos įrangą iš specializuotų tiekėjų, atkreiptų dėmesį į personalo atranką ir mokymus. Tikras mitas, kad atsidarei parduotuvę prekybos centre, ir viskas – prekės bus greitai parduotos, pardavimas garantuotas. Tikrai ne. Reikia daug pastangų, kad prekės būtų gražiai ir patraukliai išdėstytos, vitrinos atnaujinamos, pardavėjos ne tik išdėliotų prekes, bet ir bendrautų su klientais, parduotų“, – vardijo pašnekovė.
Prieš atidarant parduotuvę, prekybos centro administracija peržiūri interjero projektą. Jei reikia, pateikia pavyzdžių, rekomendacijų. Taip pat kartu su parduotuvės steigėjais aptaria atidarymo planą ir viešinimo kampaniją. Prekybos centrai dažnai organizuoja mokymus parduotuvių darbuotojams.
„Nusprendus nuomotis vietą prekybos centre pirmiausia reikia pasirinkti prekybos centrą. Įvertinkite, kas yra jūsų tiksliniai klientai ir kuriame iš prekybos centrų (o gal ne viename) jis dažniausiai lankosi, kokie konkurentai įsikūrę tame centre, kaip su jais konkuruotumėte, ar yra parduotuvių, su kuriomis galėtumėte dirbti sinergiškai, ar jūsų prekės yra traukos objektas, ar jos būtinai turi būti didelio klientų srauto vietose. Rekomenduočiau porą savaičių „pagyventi“ centre ir atkreipti dėmesį jame besilankančius pirkėjus, jų elgseną, skaičių, judėjimo kryptis“, – patarė I. Navickaitė.
Siūlo pradėti nuo salelės
Prekybos centruose parduotuvės paprastai grupuojamos ir išdėstomos pagal tam tikrą logiką – jaunimo drabužiai, prabangesnių prekių ženklų daiktai, namų apyvokos prekės, paslaugos ir pan. Tad jei ketinate prekiauti pigesniais jaunimui skirtais drabužiais, tarp prabangių prekių ženklų ar namų apyvokos reikmenų jums netinkama vieta. Verslininkams būtina įvertinti kaimynystę ir aplinkybes, kuriomis perkamos jų prekės. Pavyzdžiui, jei tai gėlės, geriausia vieta – kuo arčiau išėjimo ir iš dešinės pusės.
Kitas svarbus aspektas renkantis patalpas – nuomos kaina ir papildomi mokesčiai. Paprastai prekybos centruose nuomos kainos yra aukštesnės negu kitur. Be to, teks mokėti ir papildomus mokesčius – už bendras jūsų plotui tenkančias centro išlaikymo paslaugas, pavyzdžiui, apšvietimą, valymą, apsaugą, liftus, eskalatorių priežiūrą ir t. t. Mokėsite ir rinkodaros mokestį, ir mokesčius komunalinių paslaugų teikėjams. Taigi vieta prekybos centre gali reikšti ne tik didesnį pardavimą, bet ir didesnes sąnaudas.
Todėl gyvybiškai svarbu įvertinti savo finansines galimybes ne tik mokėti reikalaujamą užstatą, bet ir turėti laisvų lėšų pusmečiui į priekį. Ne visada pirkėjai jus atras iš karto. Turite labai kritiškai įvertinti, ar tikrai jūsų parduotuvė atrodo patraukliai, kad pirkėjai ją išskirtų iš kitų ir užeitų. Turite gerai apmąstyti, kaip pranešite savo pirkėjams, kad jau veikia jūsų parduotuvė, kur jus rasti. Sėkmingas startas labai svarbus.
„Gana neblogas variantas norint pradėti – išsinuomoti prekybos salelę. Mes dažnai pirmiausia siūlome pabandyti išsinuomoti salelę, tuomet, jei pavyks, atidaryti parduotuvę. Tačiau tikrai ne visoms prekėms ar paslaugoms salelės yra tinkama vieta ir pardavimo būdas. Ypač jei tiksliniams klientams reikia intymumo, ramesnės aplinkos. Saleles verslininkai neretai renkasi dėl mažesnių įrengimo sąnaudų. Juk nereikia remontuoti patalpų, nors geresni baldai taip pat kainuoja nemažai – 10 tūkst. eurų ir daugiau. Salelės išlaikymas pigesnis – nėra tam tikrų išlaidų, taikomas fiksuotas papildomų išlaidų mokestis“, – teigė I. Navickaitė.