Konkurencinės aplinkos analizė – viena svarbiausių užduočių pradedant naują verslą. Nors iš pirmo žvilgsnio ji atrodo gana nesudėtinga, tačiau retas pradedantis verslininkas ją atlieka teisingai. Supažindiname su dažniausiai pasitaikančiomis klaidomis ir pateikiame patarimų, kaip jų išvengti.
1. Mano idėja neturi konkurentų
Viena iš dažnai pasitaikančių klaidų – pradedančių verslininkų nuostata, kad jų idėja yra unikali ir rinkoje neturi konkurentų. Visgi realybė liudija ką kita – kiekvienas verslas turi savų konkurentų, kurių daugelis yra tiesioginiai, kiti – netiesioginiai. Pvz., elektra varomų dviračių gamintojo tiesioginė konkurentė gali būti analogiška įmonė Kinijoje, o netiesioginis konkurentas – elektrinių mopedų gamintojas. Atminkite, kad net vienintelis konkurentas rinkoje gali perimti didelę dalį jūsų klientų.
2. Paviršutiniškai atlikta konkurencinė analizė
Daugelis pradedančių verslininkų neretai pasikliauja vien tik interneto paieškos sistemų pateiktais rezultatais. Nors yra posakis, kad jei tavęs nėra internete, tavęs nėra visai, tačiau ne visus savo konkurentus surasite spustelėję kompiuterio klavišą. Verslo konferencijos, mugės, parodos, kiti specializuoti renginiai – puiki galimybė ne tik užmegzti ryšius su galimais partneriais, bet ir geriau pažinti savo konkurentus. Pasidomėkite, kas jūsų konkurentai, ką jie gamina, parduoda ar teikia, kur galima rasti jų produkcijos, kaip jos įsigyti ir pan. Tokiu būdu sužinosite ne tik faktinę informaciją, bet ir pamatysite, kaip jūsų konkurentai bendrauja su klientais.
3. Viskas ant vienų pečių
Dažnas pradedantis verslininkas gali būti pavadintas žmogumi orkestru, nes pats vienas stengiasi užimti ir direktoriaus, ir finansininko, ir vadybininko kėdę. Skirtingos atsakomybės našta neleidžia jiems tinkamai atlikti išsamios konkurentų analizės, kuri padėtų formuoti strategines verslo kryptis.
4. Pamirštama, kaip jaučiasi klientas
Dairydamiesi į konkurentus jauni verslininkai gali pamiršti svarbiausią dalyką – kaip gyvena ir ko ieško jų klientai. Analizuojant konkurencinę aplinką svarbu apgalvoti, kokius klausimus kelia jūsų klientai, kokie jų poreikiai ir kaip jūs galėtumėte padėti spręsti jų problemas. Tikslinės klientų grupės atstovų apklausa – fokus grupė ar parengtas klausimynas – padės geriau nustatyti, ko trūksta jūsų klientams.
5. Pamirštama, kad genialumas glūdi paprastume
Kartais pradedantys verslininkai imasi sudėtingų verslo analizės modelių pamiršdami, kad ne visada sudėtingi mechanizmai yra teisingiausi. Verslo klasika tapusi SSGG (stiprybių ir silpnybių, galimybių ir grėsmių) analizė yra vienas paprasčiausių ir efektyviausių verslo analizės modelių.
Šis modelis rodo aiškias gaires, į ką reiktų atkreipti dėmesį analizuojant konkurentus:
- stiprybės – tai teigiamos jūsų įmonės pusės, suteikiančios pranašumą konkurentų atžvilgiu ir padedančios išlaikyti ar plėsti turimą rinkos dalį;
- silpnybės – neigiamos jūsų įmonės pusės, kurios neleidžia gauti daugiau pajamų ir išplėsti turimos rinkos dalies;
- galimybės – teigiami išorinės aplinkos ypatumai, kuriais galima pasinaudoti plečiant rinkos dalį ir stiprinant pozicijas konkurentų atžvilgiu;
- grėsmė – išorinės aplinkos ypatumai, kurie gali turėti neigiamą įtaką verslui pajamų, konkurencinės padėties atžvilgiu.
Svarbiausia atminti, kad ir kokį konkurencinės aplinkos analizės modelį bepasirinktumėte, visus duomenis geriausia laikyti patogioje ir lengvoje naudoti formoje, pvz., įveskite juos į „Exel“ formato dokumentą, kuriame galėsite duomenis analizuoti įvairiais pjūviais. Taip bet kada galima įvertinti atliktos analizės rezultatus ir priimti reikiamus verslo sprendimus.