Pirmas įspūdis gali būti lemiamas. Kaip apie knygą dažnai sprendžiame iš jos viršelio, taip ir apie įmonę neretai susidarome įspūdį vien iš jos pavadinimo. Bendrovės pavadinimas yra tarsi jos veiklos veidrodis, todėl svarbu jį rinkti atsakingai.
Nors pakeisti jau veikiančios įmonės pavadinimą įmanoma, verslo konsultantai to daryti nerekomenduoja. Visų pirma dėl to, kad tai yra brangu. Be to, pakeitę įmonės pavadinimą, rizikuosite prarasti dalį klientų. Galvokite savo įmonės pavadinimą atsakingai ir atkreipkite dėmesį į šiuos toliau išvardytus dalykus.
Atsižvelkite į pavadinimų sudarymo reikalavimus
Visų pirma, jūsų sugalvotas įmonės pavadinimas turi atitikti šalies teisinius aktus ir lietuvių kalbos reikalavimus. Įmonių pavadinimų sudarymo reikalavimai ir taisyklės yra prieinamos visiems. Su jomis susipažinti galite spustelėję šią nuorodą.
Valstybinės lietuvių kalbos komisijos nutarime dėl įmonių, įstaigų ir organizacijų simbolinių pavadinimų darymo aiškiai nustatyta, kokiomis taisyklėmis vadovaujantis galima sudaryti įmonės pavadinimą ir ko reikėtų vengti. Pavyzdžiui, įmonės pavadinimo negali sudaryti tik tiesioginę veiklos daiktų ar paslaugų rūšį nurodantis bendrinis žodis kaip „Rankinės“ ar „Automobiliai“.[content term="Infobankas - kuriantiems verslą"]
Pavadinimas negali būti sudarytas ir vien tik iš gyvenamosios vietos vardo. Todėl savo įmonės pavadinti „Klaipėda“ jūs negalėsite. Lietuvoje kuriamų įmonių pavadinimuose negali būti nenorminių žodžių (svetimybių, žargoninių žodžių, rašybos ir gramatikos klaidų). Tad kad ir koks šaunus jums gali atrodyti pavadinimas „Krūtas bičas“, tokio pavadinimo negalėsite registruoti. Neteiktini įmonių pavadinimai ir iš begalūnių dirbtinių žodžių, pavyzdžiui, „Teko“.
Norint įsteigti įmonę, kurios pavadinimas nelietuviškas, galima vartoti tik lotynų ir senovės graikų kalbų žodžius. Angliškų ar kitų kalbų žodžių įmonės pavadinime neturėtų būti. Jei kyla klausimų dėl jūsų sugalvoto įmonės pavadinimo tinkamumo, jūs visada galite pasikonsultuoti su Valstybinės lietuvių kalbos komisijos specialistais.
Patikrinkite, ar jūsų sugalvotas pavadinimas dar neįregistruotas
Dar vienas svarbus aspektas – jūsų kuriamos įmonės pavadinimas neturėtų būti klaidinančiai panašus į jau įregistruotus pavadinimus, prekių ir paslaugų ženklus. Beje, sugalvoti originalų ir su niekuo nesupainiojamą pavadinimą gana sudėtinga užduotis – vien per 2016 metus Lietuvoje įkurta beveik 10 tūkstančių naujų įmonių.
Patikrinti, ar iki jūsų niekas kitas nebuvo sugalvojęs tokio pat pavadinimo, galite Registrų centro interneto svetainėje spustelėję šią nuorodą.
Sugalvoję naujos kuriamos įmonės pavadinimą, rezervuokite jį Juridinių asmenų registre. Tai padaryti galėsite tik tada, jei jūsų sugalvotas įmonės pavadinimas atitiks pavadinimo sudarymo reikalavimus ir jei to paties pavadinimo ar jo darinių nebus užregistravę kiti juridiniai asmenys.
Tačiau net jei ten nerandate tokio pat kaip jūsiškis įmonės pavadinimo, neskubėkite iš džiaugsmo trinti rankų. Toks pat įmonės pavadinimas gali būti registruotas ir bet kurioje kitoje Europos Sąjungos šalyje. Norėdami būti tikri, kad tokio paties pavadinimo įmonės nėra kitose Europos šalyse, Registrų centre turėtumėte pateikti prašymą patikrinti įmonės pavadinimą ir jį rezervuoti.
Patikrinkite domeno vardą
Anksčiau ar vėliau savo įmonei turėsite sukurti ir interneto svetainę. Todėl ilgai nedelsdami sugalvokite, kokiu domeno vardu – unikaliu svetainės adresu internete – naudositės, ir patikrinkite, ar jūsų pasirinktas domeno vardas vis dar laisvas. Tą padaryti galite paslaugų teikėjo interneto svetainėse.
Jei jūsų sugalvotas domeno vardas jau yra naudojamas, nenusiminkite. Jei, pavyzdžiui, domeno galūnė .lt jau yra, galite pasirinkti domeną su kitomis galūnėmis – eu, org ar com. Jei vykdydami įmonės veiklą bendradarbiausite su užsienio šalimis, galite registruoti domeną, kurio galūnė žymi vieno iš svarbiausių verslo partnerių šalį, pavyzdžiui, .fi (Suomija), .lv (Latvija), .ru (Rusija).
Norėdami, kad niekas kitas nesinaudotų tokiu pat kaip jūsų įmonės domeno vardu, jį galite užregistruoti ir nusipirkti. Tuomet jūsų pasirinktas domeno vardas bus jūsų nuosavybė.
Atminkite, kad teisingai pasirinkti domeno vardą yra ne ką mažiau svarbu negu sugalvoti įmonės pavadinimą. Nuo domeno vardo gali priklausyti jūsų įmonės žinomumas ir veiklos rezultatai. Geras domeno vardas turėtų būti trumpas, nepainus, lengvai įsimenamas ir skaitomas bei susietas su įmonės pavadinimu, prekės ženklu ar veikla. Domeno vardas gali būti lygiai toks pat kaip ir įmonės pavadinimas (bet nebūtinai).
Apsilankykite Valstybiniame patentų biure
Jūsų kuriamos įmonės pavadinimas negali būti sudarytas iš Valstybiniame patentų biure, Europos Sąjungoje ir Pasaulio intelektinės nuosavybės organizacijoje registruotų prekės ženklų.
Valstybinio patentų biuro elektroninėje prekių ženklų duomenų bazėje galite patikrinti, ar jūsų pasirinktas įmonės pavadinimas jau yra įregistruotas ir saugomas kaip prekės ženklas. Jei toks prekės ženklas jau yra, jo savininkas gali pareikalauti jūsų pakeisti įmonės pavadinimą. Norėdami to išvengti, paieškokite kito įmonės pavadinimo.
Tikrinkite socialiniuose tinkluose ir „Google“ paieškos sistemoje
Įveskite pasirinktą įmonės pavadinimą į „Google“ paieškos sistemą ir įsitikinkite, kad internete nėra tokių įmonių, su kuriomis būtų painiojama jūsų bendrovė. Jei tokių įmonių yra, verčiau paieškokite kitų jūsų įmonei tinkamų pavadinimų. Taip išvengsite galimų nesusipratimų.
Taip pat įsitikinkite, ar savo sugalvotą įmonės pavadinimą galėsite vartoti ir socialiniuose tinkluose, kurie taps svarbia jūsų verslo komunikacijos priemone.
Galvokite apie ateitį
Rinkitės tokį įmonės pavadinimą, kurio nenorėsite keisti net ir praėjus keleriems metams.
Apgalvokite, ar jūsų pasirinktas pavadinimas tiks tuo atveju, jei praplėsite savo veiklą – versitės prekyba užsienyje, išplėsite savo gaminamų ar parduodamų prekių, paslaugų asortimentą. Kažin ar protinga rinktis tokį įmonės pavadinimą, kuriame yra nurodytas konkretus vietos adresas ar prekės, paslaugos pavadinimas.
Patarimai
Be jokios abejonės, svarbiausia, kad jums patiktų jūsų kuriamos įmonės pavadinimas. Raskite tokį pavadinimą, kuris būtų tarsi aukso viduriukas – ne pernelyg miglotas, bet ir ne tiesmukas. Taip pat venkite pernelyg kūrybiškų pavadinimų, kurių daugelis gali nesuprasti.