Kai vartotojų poreikiai ir lūkesčiai nėra visiškai patenkinami esamų prekių ženklų, o rinkoje esantys produktai praranda aiškius išskirtinumus – tai pagrindinis ženklas, kad žmonėms reikia kažko naujo. Tačiau tam, kad jauna įmonė sėkmingai įsilietų į vartotojų pasaulį su savo produktu, svarbu sukurti ir įgyvendinti tinkamą rinkodaros strategiją.
Svarbu ir mažiems, ir dideliems verslams
Kaip teigia Linas Kriaučiūnas, Vilniaus universiteto Tarptautinio verslo mokyklos lektorius, turintis daugiau nei 16 metų patirtį reklamos ir rinkodaros srityje, rinkodaros strategija yra svarbi be išimties visų pakraipų įmonėms – tiek gaminančioms prekes ir jomis prekiaujančioms, tiek ir teikiančioms paslaugas. „Tai – lyg aiškus žemėlapis, kuris nurodo kryptį, kur eiti. Tad, kaip sako senovės išmintis, jei nežinome, kur einame, tai nežinia, kur ir pateksime“, – sako L. Kriaučiūnas.
Iki rinkodaros strategijos – 5 svarbūs žingsniai
Kaip žinia, rinkodara yra viena sparčiausiai evoliucionuojančių sričių. Sparti technologijų raida rinkodaros specialistams leidžia gerokai giliau žengti į asmeninį žmogaus pasaulį. Pavyzdžiui, internetinė reklama reaguoja į kiekvieno žmogaus paieškos „Google“ rezultatus, pagal kuriuos jam pateikiami asmeniniai pasiūlymai.
Pasak L.Kriaučiūno, būtina apgalvoti mažiausiai penkis esminius aspektus, reikalingus kuriant rinkodaros strategiją:
1. Aiškiai apsibrėžkite, kas yra jūsų klientas – pabandykite geriau įsivaizduoti jo poreikius, norus, troškimus ir įpročius.
2. Įvertinkite, kokie netiesioginiai konkurentai taip pat egzistuoja rinkoje. Nors jų produktai ar paslaugos yra kiek kitokie negu pagrindinių konkurentų, tačiau jie, savo ruožtu, vis tiek sprendžia tą pačią problemą – kaip patenkinti rinkos poreikius.
3. Taip pat reikėtų įvertinti, ar tikslinėje rinkoje egzistuoja tokie poreikiai, kurių nepatenkina nei jūsų, nei konkurentų verslas.
4. Ketvirtas žingsnis – apibrėžiame pagrindinius mūsų produkto ar paslaugos privalumus, kurie būtų įdomūs ir reikalingi rinkai.
5. Galiausiai, reikalingi pakankamai apčiuopiami įrodymai, kurie pagrįstų mūsų turimus privalumus. Jei visa tai išpildyta – pirmyn prie strategijos.
Tradiciniai modeliai – vis dar aktualūs
Vadinamasis 4P modelis (product (gaminys), place (vieta), price (kaina), promotion (rėmimas)) buvo sukurtas daugiau nei prieš 50 metų, tačiau savo aktualumo nepraranda iki šiol – tai vis dar vienas pagrindinių rinkodaros strategijos įgyvendinimo įrankių. Rinkodaros specialistai naudojasi šiuo modeliu, kuris suteikia galimybę pasiekti kuo didesnius rezultatus, panaudojant kuo mažesnius išteklius, t. y. patenkinti tikslinės grupės poreikius ir gauti pelną. Be to, 4P modelio kintamieji yra kontroliuojami – tai reiškia, kad prie kintančių rinkos sąlygų (senėjanti visuomenė, augančios vartojimo išlaidos ir kt.) įmonė gali prisitaikyti atitinkamai padidinanti prekės kainą, patį produktą padarant patogesnį vartoti vyresnio amžiaus žmonėms.
Nors, pasak rinkodaros specialisto, egzistuoja įvairios 4P modelio interpretacijos (5P, 7P ir t.t.), kur papildomai įvertinami tokie aspektai, kaip prekės pakuotė, pozicionavimas ir, galiausiai, patys pirkėjai, tačiau prekės ar paslaugos rinkodaros strategijos esmė remiasi pamatiniais aspektais: objektas (prekė/paslauga), kaina, rėmimas ir paskirstymas.
„Būtent pastaroji dalis šiandieniniame pasaulyje išgyvena ryškiausius pokyčius, nes prekių paskirstymo kanalai kinta ir tobulėja, pavyzdžiui, fizinės prekybos vietos keičiamos elektroninėmis erdvėmis – vartotojams taip patogiau įsigyti prekes, o verslui pigiau ir paprasčiau fiksuoti klientų apsilankymus. Tačiau, kad ir kaip sparčiai keistųsi pasaulis, esminiai efektyvaus verslo dėsniai – vis dar veiksmingi“, – pasakoja L. Kriaučiūnas.
Prekių ženklas – visa ko ašis
Kaip teigia rinkodaros ekspertas L. Kriaučiūnas, kad ir koks modelis būtų naudojamas kuriant rinkodaros strategiją, realią produkto ar paslaugos vertę kurs, o ateityje ir didins prekių ženklas.
„Prekių ženklo pasiūlymas turi būti išskirtinis, koncentruotas ir įtikinamas. Be abejo, jis turi būti apginamas, įgyvendinamas, o, svarbiausia, aktualus vartotojui – tik taip prekių ženklas taps geidžiamas ir pelningas. Svarbu nepamiršti ir to, kad prekių ženklo esmę turi sudaryti labai aiškus, trumpas ir suprantamas, viską apimantis kelių žodžių junginys“, – pabrėžia L. Kriaučiūnas. Keletas sėkmingų tarptautinių pavyzdžių galėtų būti „Nike“ – „Just do it“ (liet. „Tiesiog padaryk tai“), „BMW“ – „The Ultimate Driving Machine“ (liet. „Geriausia vairuotojo mašina), „Apple“ – „Think different“ (liet. „Mąstyk kitaip“).
Vis dėlto, vien tik tvirtas prekės ženklas negarantuoja sėkmės įmonės veiklai. Kaip žinoma, tik sistemingai ir nuosekliai įgyvendinama rinkodaros strategija leis pasiekti puikių veiklos rezultatų. Tam puikiai praverstų šioje srityje nusimanančio specialisto įtraukimas į verslo procesus. Tačiau jei jaunos įmonės užmojai yra kur kas platesni ir neapsiriboja vien tik nedidelio miesto, kuriame veikia jų verslo dirbtuvės, teritorija, į pagalbą galima pasitelkti ir didesnius žaidėjus – išorines agentūras, turinčias sėkmingą ne vienerių metų patirtį rinkodaroje.