Galvodami apie ateitį, įsivaizduojate, kaip į jūsų nuosavą kepyklėlę skuba ištikimi klientai, darbo dienos pradžioje siekiantys pasimėgauti jūsų kepiniais. Visgi, kol rankose dar neturite kepyklos raktų, ši ateitis – graži vizija, iki kurios įgyvendinimo laukia ilgas kelias. Ką daryti, kad jis būtų kuo mažiau akmenuotas?
Nuo abstrakčios verslo idėjos iki konkrečių planų
Apie kokį verslą besvajotumėte – vaikų kirpyklą, ekologiškų produktų krautuvėlę ar autorinių išmaniųjų atvirukų gamybą - tvirčiau žengti pirmuosius žingsnius jums padės būsimos jūsų įmonės planas, kuriame aiškiai išdėstyti jūsų tikslai ir priemonės, kurias jų siekdami pasitelksite.[content term="Infobankas - kuriantiems verslą"]
Toks planas ne tik padės įtikinti būsimus investuotojus ir kreditorius jūsų idėjos pagrįstumu, bet ir jums pačiam geriau orientuotis verslo džiunglėse bei kryptingiau dirbti su komanda. Svarbiausia, kad šis verslo planas būtų aiškus, išsamus ir konkretus.
Kelrodė žvaigždė – protingi tikslai
Bet kokio plano ašis – tinkamai suformuluoti tikslai. Tik gerai apgalvoti ir pasiekiami tikslai padės jūsų verslui iš taško A pajudėti į tašką B. Tam, kad išmoktumėte teisingai formuluoti tikslus, galite naudotis visame pasaulyje žinoma S.M.A.R.T. (angl. specific, measurable, achievable, relevant, timely) metodika, kurios pavadinime užkoduoti penki svarbiausi tikslų formulavimo reikalavimai:
- Konkretumas (specific), nes mes galime įgyvendinti tik konkrečius tikslus. Pvz., nepakanka kelti tikslą turėti daug prekės ženklo gerbėjų socialiniame tinkle. Jūs turite konkrečiai apsibrėžti, kad po metų, rugsėjo 1 d., turėsite 10 tūkstančių prekės ženklo gerbėjų konkrečiame socialiniame tinkle. Tam, kad suformuluotumėte konkretų tikslą, užduokite svarbiausius klausimus: ką norite pasiekti, kaip, kada, kas dalyvaus, ko man reikės norint pasiekti tikslą, kodėl ketinu tai daryti.
- Tikslas turi būti išmatuojamas (measurable), nes tik taip galėsite pastebėti teigiamą pokytį ir nustatyti, ar pasiekėte tikslą. Taigi keldami verslo tikslus, turite numatyti rodiklius, pagal kuriuos vertinsite progresą. Pvz., užuot planavę pritraukti daugiau klientų dalyvaudami partnerių renginiuose, planuokite, kad per kiekvieną partnerių renginį vizitinėmis kortelėmis pasidalinsite su penkiais potencialiais klientais.
- Bet koks verslo tikslas turi būti realistiškas (achievable), t. y. jūs turite tikėti, kad šį tikslą galite pasiekti. Tikslas turi būti gana ambicingas, kad skatintų jo siekti, tačiau kartu – įmanomas, nes kitaip nebūsite suinteresuoti imtis veiksmų. Užuot svajoję, kaip uždirbsite milijoną, paskaičiuokite, kiek iš tiesų galėtumėte uždirbti praėjus metams nuo jūsų verslo pradžios.
- Jūsų verslo tikslai turi būti prasmingi (relevant) ir jums, ir su jumis dirbantiems, nes tik tada stengsitės juos įgyvendinti.
- Turi būti nustatytas tikslo įgyvendinimo laikas (timely), nes kitaip neskubėsite jo įgyvendinti. Tačiau, jei užsibrėžiate, kad, pavyzdžiui, per ateinančius trejus metus ketinate gauti 50 tūkst. eurų pelno ir atidaryti naują kepyklėlę gretimame mieste, jūs tarsi užprogramuojate save kryptingai siekti tikslo.
Protingi tikslai dirbant su komanda
Atminkite, kad tinkamai suformuluoti tikslai jums padės rasti bendrą kalbą su kitais komandos nariais. Juk verslo idėją atidaryti rogučių nuomos punktą šalia žiemą gausiai lankomos kalvos sugalvojote jūs, tačiau jai įgyvendinti vien jūsų vieno pastangų nepakaks. Taigi komanda turi aiškiai žinoti, kokia kryptimi jūs judate, ir turėti gana aiškius atskaitos taškus, kad galėtų įvertinti daromą progresą.
Protingai suformuluotus tikslus jūs galėsite lengviau perteikti savo komandos nariams ir užtikrinti, kad juos visi suprantate vienodai. Be to, aiškūs tikslai padės nustatyti, kaip dirba kiekvienas komandos narys, kaip jam sekasi daryti progresą. Tai labai svarbu komandai teikiant grįžtamąjį ryšį apie jos darbą.
Nepamirškite, kad komanda bus stipri ir jūsų verslas klestės tik tada, kai kiekvieno jos nario asmeniniai tikslai sutaps su bendrais jūsų verslo tikslais.
Paskatinkite savo komandos narius ne tik prisidėti kuriant bendrus įmonės tikslus, bet ir pakvieskite pagalvoti, kokius S.M.A.R.T. tikslus jie kelia kiekvienas sau asmeniškai.