Kai menui ir verslui tenka dirbti kartu, tokią sąjungą tradiciškai lydi daug nesusipratimų, o šių pasaulių skirtumai įsivaizduojami kaip neįveikiami: menininkai sakosi esą išnaudojami, verslininkai – kad kūrėjus reikia nuolat kontroliuoti.
Tačiau unikalią lietuviško dizaino baldų sistemą sukūrusi jauna įmonė „Spyndi“, kuriai atstovauja dizaineris Mindaugas Žilionis (41 m.) bei verslininkai Raimonda Klimašauskaitė (43 m.) ir Andrius Pateckis (30 m.), atrodo esanti išimtis. Šis pokalbis vyko tarsi ne su „verslininkais“ ir „menininku“, o su sėkminga komanda, kurioje kartu diskutuojama ir apie baldų konstrukciją, ir apie finansavimo pritraukimą tam skirtoje platformoje „Kickstarter“. Parduodant gana neįprastą šiai platformai produktą, jau per pirmąją dieną jiems pavyko surinkti net trečdalį užsibrėžtos sumos, o projekto pabaigoje kūrėjai sulaukė beveik 111 tūkst. eurų finansavimo iš platformos dalyvių.
Nuo vienetinio baldo iki verslo
Raimondą ir Andrių, anksčiau dirbusius kitose verslo srityse, iš pradžių patraukė Mindaugo sukurti baldai, kuriuos pirko sau. Jie netruko jau pripažintą Lietuvos dizainerį įtikinti bendradarbiauti ir pradėti gamybą. „Spyndi“ sistema jau 2007 m. laimėjo dizaino konkursą „Neformate“, tačiau ilgus metus keliavo po parodas ir stovėjo salono vitrinoje.
„Visi ja žavėjosi, čiupinėjo ir po kelerių metų supratome, koks tai laikotarpį aplenkęs, nesenstančio dizaino daiktas. Kartą Mindaugas man pranešė: vienas klientas taip prikibo dėl to „Spyndi“, negi reikės tą projektą vystyti?, – trejeto susitikimą ir verslo pradžią su šypsena prisimena Raimonda. – Labai daug dizainerių tiesiog sukuria gražų daiktą, tačiau jiems nėra svarbu, kaip jis veikia. Kaip dizaineris, Mindaugas mane žavi nevienadieniškumu, o verslui, kadangi jis nori gaminti produktą masiškai, svarbūs inžineriniai sprendimai“.
„Spyndi“ kūrėjai svarsto, kad noras įsigyti inovatyvų ir ilgai vertę išlaikantį daiktą tapo jų produkto sėkmės „Kickstarter“ priežastimi. Su rėmėjais jie iš anksto aktyviai mezgė kontaktus, sudarinėjo sąrašus ir sako, kad tam prireikė daugiausia laiko, tačiau tai atsipirko. Taip pat teko daug investuoti į reklamą, prototipų kūrimą.
Tam pritaria ir SEB banko Finansavimo paslaugų departamento direktorius Vaidas Žagūnis. Finansų ekspertas pabrėžia, kad, norint sulaukti inovatyvaus produkto paklausos, reikia tinkamai išnaudoti rinkodarą ir numatyti gamybos planus.
„Tinkama rinkodara sudaro pagrindinius veiksnius, ypač pačioje pradžioje pasitelkiant socialinius tinklus, interneto rinkodarą, t. y. kad reikiamą auditoriją laiku pasiektų tinkama žinia apie naują produktą. Kartu reikia numatyti ir gamybos planus, kad, esant didelei paklausai, galima būtų kokybiškai pagaminti reikiamą kiekį produkto, užtikrinti jo logistiką ir tiekimo kanalus“, – sako V. Žagūnis.[content term="Infobankas - kuriantiems verslą"]
„Kickstarter“ reikia daugiau pasiruošimo, nei gali atrodyti, nes tai tik pristatymo platforma, o rėmėjų srautą kurti reikia pačiam, investuoti į tai“, – svarsto Mindaugas, paneigdamas plačiai paplitusią nuomonę, kad sutelktinio finansavimo platformos yra lengvas būdas gauti finansavimą bet kokiai idėjai.
Tarp verslo ir kūrybos
Pokalbio metu paaiškėja, kad dizaineris Mindaugas gali dėstyti planus apie „Kickstarter“ taip pat kaip Raimonda, kuri „Spyndi“ vystymo eigoje yra pasiūliusi tobulinti inžinerinį gaminio sprendimą. Atrodo, kad šioje komandoje kiekvienas žino apie visus gamybos etapus net ir būdamas kitos srities specialistas. „Juk galėjau tą kėdę nupirkti ir padaryti verslą vienas pats“, – sako Andrius ir teigia manantis, kad skirtingos patirtys, amžius ir žinių bagažas jų komandoje yra ne trūkumas, o pranašumas.
Pritardamas Andriui, Mindaugas sako, kad vadovaujasi principu, jog kaip dizaineris jis turi ne tik sukurti, bet ir tobulinti bei vystyti produktus. „Kad ir koks būtum patyręs, vienam virti savo sultyse labai sunku, reikia ir atsitraukti, pažiūrėti iš šalies“, – teigia dizaineris, paneigdamas stereotipą apie kūrėją, kuriam svarbiausia tik pateikti idėją, nesirūpinant jos realizavimu.
„Reikia, kad publika pažintų tą daiktą, pasakoti parodose, sulaukti reakcijos, aktyviai viešinti – tam reikia galbūt kokių metų. Dizaineriams patarčiau labai aktyviai dalytis tomis idėjomis, neslėpti, kviesti verslininkus, kiek įmanoma ieškoti galimybių. Juk kas tavęs ieškos, jei nieko nežino?“, – pataria Mindaugas.
Raimonda sako pastebinti, kad tik ką mokslus baigusiems dizaineriams praverstų daugiau žinių apie verslą. „Susidaro įspūdis, kad ruošiant dizainerius vyrauja nuostata „dirbk kitiems“, o jeigu nori dirbti sau ir prekiauti, tai pats ir išmok, kaip tai daryti. Tai yra sunku, nes net ir patyrę žmonės, verslininkai ne visada būna sėkmingi. Kartais tenka girdėti, kaip jauni dizaineriai tarpusavyje kalba apie tai, kas verslui yra paprasti dalykai, o jie apie tai kalba kaip apie didžiausius iššūkius. Tada supranti, koks yra atotrūkis“, – sako pašnekovė.
Noras tapti dizaino klasika
Pačių „Spyndi“ kūrėjų tikslai šiuo metu yra tobulinti ir optimizuoti gamybą. „Spyndi“ gamybai prireikė ypatingo dėmesio – vien pats baldas kol kas gaminamas rankomis iš daugybės medžio detalių. Verslininkai sako, kad vystydami projektą per metus jie patobulino sistemos techninius parametrus ir daug investavo į pasirengimą „Kickstarter“ kampanijai.
Anot jų, staigi tarptautinė sėkmė platformoje ir džiugina, ir kelia savotišką stresą. Čia surinktas lėšas jie investuos į gamybos procesą, nes norėtų mažinti „Spyndi“ savikainą. Toliausiai siekiančiuose verslininkų planuose – „Spyndi“, kaip plačiai atpažįstamo ir unikalaus ženklo ateitis bei specialaus plastiko kūrimas, kuris leistų gamyboje pakeisti medį ir padarytų sistemą įperkamą daugiau žmonių.
Mindaugas pabrėžia, kad tokios platformos kaip „Kickstarter“ ir galimybė nesunkiai kurti produktų prototipus trimačiu spausdintuvu atveria pradedantiesiems dizaineriams iki šiol nebuvusias galimybes tapti matomiems bei patiems organizuoti produkto gamybą, taip pat orientuotis nebūtinai į nacionalinę rinką. „Lietuvos dizainas turi perspektyvų, jeigu išplėsime galvojimo apie jį ribas“, – teigia dizaineris.
Jurga Bakaitė, bznstart.lt