Switch to mobile version. Į viršų

Kuriantiems verslą - 2020 09 01

Unikalus verslo modelis – būtinas sėkmingo verslo elementas

Unikalus verslo modelis – būtinas sėkmingo verslo elementas

Statistika Lietuvoje negailestinga – pirmus penkerius metus išgyvena viena iš penkių naujų įmonių. „Nors tokie skaičiai skamba pesimistiškai, jie parodo, kad verslo kurti negalima aklai: jei eidami į lauką žinome, kad bus atšiaurios sąlygos, apsirengiame šilčiau ir geriau pasiruošiame – tas pats galioja verslui. Norint, kad jis būtų sėkmingas, reikia padaryti gerus namų darbus, į kuriuos patenka ir verslo modelio kūrimas“, – sako ISM verslo strategijos dėstytojas Benas Adomavičius.

Pasak jo, išgryninus verslo idėją, reikia užtikrinti, kad ji būtų pelninga ir veikli. „Konkurentai paprastai yra pažengę: turi savo klientus, jau yra užsitarnavę savo vardą, vadinasi, naujokui visada yra sunkiau, o verslo modelio bei strategijos išsigryninimas leidžia atsakyti į klausimus – kuo mes būsime geresni, kodėl iš mūsų reikėtų kažką pirkti, kodėl klientai pas mus turėtų ateiti?“, – sako B. Adomavičius.

Verslo modelio kūrimas

Verslo modelis atsako į tris esminius klausimus:

Neretai kuriant verslo modelį užduodamas klausimas, kaip bus uždirbami pinigai – tai, be abejo, svarbu, tačiau būtent trys pirmieji klausimai yra svarbūs verslo modeliavimui. Atsakymai į juos yra vienas esminių žingsnių: jei jie nėra adekvatūs ir nematote rimtų priežasčių, dėl ko būsite kitokie ar geresni – tada, galbūt, verslo ir nereikėtų pradėti? „Neturint aiškių atsakymų, tikimybė, kad pasiseks, labai menka, o tiesiog verslo kopijavimas nieko nepagerinant praktiškai garantuoja, kad jums bus labai sunku“, – sako verslo strategijos specialistas B. Adomavičius.

Verslo modelio „namų darbai“

Kad būtų galima atsakyti į šiuos klausimus, reikia pasidaryti namų darbus – įsivertinti konkurentus. Tam svarbu žinoti, į kokius klientus orientuojatės, nes tuomet, vertindami iš kliento perspektyvos, galėsite išsigryninti ir savo verslo unikalumą.

B. Adomavičius pateikia kavinės, teikiančios kavos išsinešimui paslaugą, pavyzdį. „Tokiu atveju,  turbūt, orientuositės į skubančius žmones, kurie nori kavos. Taigi, jums svarbu žinoti, kokias alternatyvas jie turi: kavos aparatą darbe, daugelį kavos tinklų kavinių ar galimybę kavą pasiimti iš namų.  Šias alternatyvas galėsite lyginti su savo verslo modeliu ir atsakyti sau, kuo esate geresni“, – sako jis.

Pasak eksperto, svarbu tą padaryti ne tik mintyse ar popieriuje, bet sprendimus testuoti ir realybėje – praktiškai įsitikinti, kad jūsų produktas ar paslauga tikrai turi paklausą. „Pavyzdžiui, kavinės atveju,  jūsų unikalumas galėtų būti organiška, sąžiningu gamybos ir prekybos keliu atkeliavusi kava. Tai testuodami turite išsibandyti, ar žmonės ją perka. Jei pasiseks – padidinsite savo sėkmės šansus, o jei ne, prarasite sąlyginai labai mažai – truputį laiko ir truputį pinigų, lyginant su scenarijumi, kai pradėtumėte tokių kavinių verslą ir tik tuomet paaiškėtų, kad jūsų kavą perka tik kokie 10 žmonių“, – pataria strategas.

Verslo modelio ryšys su strategija

Verslo modelio kūrimas ir testavimas itin susijęs su verslo strategijos kūrimu. Verslo strategijoje svarbu atsakyti į tris klausimus:

Verslo modelis atsakymus į šiuos klausimus verčia konkrečiais sprendimais. „Jei strategijoje pasakyta, kad mūsų kava geresnė, verslo modelis pasako, kaip mes tą gerumą sukursime: turėsime geriau apmokytus žmones, kurie ruošia kavą, iš tiekėjų gausime kokybiškesnes kavos pupeles, gal naudosime kažkokius geresnius kavos aparatus, gal vandenį filtruosime. Žodžiu, aprašoma, kaip, kokiomis priemonėmis savo veikloje kursime pranašumą, dėl kurio klientai pas mus turėtų pirkti“,– pateikia pavyzdį B. Adomavičius.

Strategas sako, kad dažniausia klaida, kurią daro verslą kuriantys žmonės – nuostata, kad naujo produkto ar paslaugos sugalvojimas jau yra inovacija, tačiau to tikrai neužtenka. Tikrai naujas verslo modelis yra tuomet, kai visi elementai ar bent jau didžioji jų dalis – kitokie nei tai, ką daro konkurentai.

Dviračio išrasti nebūtina

Pasak eksperto, nors unikalus verslo modelis yra siekiamybė, nebūtina visko pradėti nuo nulio. „Sėkminga yra kopijuoti verslo modelį iš kitos šalies ir jį priderinti prie vietinės rinkos sąlygų. Ne visada toks modelis pasiteisina, bet tikimybė kur kas didesnė, kai žinai, kad toks dalykas pasiteisino kitoje šalyje“, – vieną iš idėjų pateikia jis.

Vėlgi, visada svarbu nepamiršti konkurencinio pranašumo. „Galime tiesiog daryti produktą su gražesne pakuote (ką, pavyzdžiui, labai sėkmingai darė ir „Apple“), tačiau visada turime kelti klausimą, kodėl konkurentai negalės padaryti to paties? Jei padarysite kažkokį dalyką, kurį galima  lengvai nukopijuoti, konkurentai taip ir padarys – po metų pranašumo nebeturėsite“, – sako B. Adomavičius.

Jis ragina nebijoti keisti verslo modelio – ne radikaliai, tačiau jį modifikuoti atsižvelgiant į tai, ką diktuoja rinka. „Bet koks jaunas verslas ar žmogus, kuris pradeda verslą, daro tai su tam tikromis pradinėmis mintimis ir idėjomis, tačiau rinka realybėje padiktuoja atsakymus – gal pradžioje galvojoma, kad patrauklus vienas dalykas, bet vėliau paaiškėjo, kad visai kitas. Tai normalu – verslo modelio koregavimas vyksta nuolatos“, – sako jis.

Čia galite rasti nemokamų šablonų verslo modelio kūrimui


  • Kuriantiems verslą - 2020 09 15

    Trys žingsniai, kaip pasitikrinti, ar Jūsų verslo idėja gera

    Trys žingsniai, kaip pasitikrinti, ar Jūsų verslo idėja gera

    SEB banko Inovacijų centro vadovo Audriaus Rutkausko teigimu, pasakyti, kuri verslo idėja sėkminga, o kuri – ne, kartais itin sunku. „Iš tiesų nėra vienos sėkmę garantuojančios formulės. Net ir turėdamas šioje srityje patirties, aš taip pat būnu neteisus. Mano nuomone, geriausias idėjos patvirtinimas yra skaičiai. Jeigu pas mane ateina žmogus ir sako, kad jo produktą nupirko 10 žmonių arba kad produktu yra labai domimasi, kas aš toks, kad pasakyčiau, jog jo idėja yra bloga?“, – retoriškai klausia A. Rutkauskas

    Daugiau

  • Kuriantiems verslą - 2020 09 03

    Penkios taisyklės, kaip kurti ir išlaikyti ryšį su klientu

    Penkios taisyklės, kaip kurti ir išlaikyti ryšį su klientu

    „Verslo tikslas yra ne parduoti, o viską organizuoti taip, kad klientas sugrįžtų ir netgi rekomenduotų jūsų produktą ar paslaugą kitiems“, – sako Vilniaus universiteto Ekonomikos fakulteto lektorė, rinkodaros ir kainodaros specialistė Indrė Radavičienė. Ekspertė dalijasi penkiomis praktinėmis taisyklėmis, kaip tokio rezultato pasiekti versle.

    Daugiau

  • Kuriantiems verslą - 2020 09 04

    Kaip užtikrinti savo verslo idėjos finansavimą?

    Kaip užtikrinti savo verslo idėjos finansavimą?

    „Paplitęs populiarus mitas, kad startuoliai randa investuotojus, duodančius jiems nemažai lėšų, ir taip įgyvendina savo idėją. Tačiau vien tik už idėjas investuotojai pinigų tikrai nedalija – jie nori kuo mažesnės rizikos, kad galėtų atgauti savo pinigus“, – patirtimi, kaip gauti finansavimą savo verslo idėjai ir jos planui įgyvendinti, dalijasi konsultacijų ir tyrimų įmonės „Civitta“ ekspertas Vytautas Černiauskas.

    Daugiau


Daugiau susijusių straipsnių

Archyvas

S|E|B

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.