Switch to mobile version. Į viršų

Verslui - 2020 12 21

Kaip sukurti saugią elektroninę parduotuvę? Vadovaukitės 6 žingsniais

Kaip sukurti saugią elektroninę parduotuvę? Vadovaukitės 6 žingsniais © Imattsmart, Unsplash

Nors elektroninė parduotuvė patogi ir naudinga pirkėjui, tarptautinės advokatų kontoros „Magnusson“ asocijuotos teisininkės Viktorijos Zaikauskienės teigimu, iš pirkėjų mainais pareikalaujama atsisakyti privatumo ir iš anksto pasitikėti pardavėju. Todėl elektroninių parduotuvių savininkams būtina  užtikrinti ne tik klientų poreikius apsiperkant, bet ir jų duomenų saugumą.

--> Žiūrėti vebinarą galite čia: www.facebook.com/seblietuvoje/videos/187949916292739

„Vis dar paplitęs požiūris, kad duomenų apsauga yra prievolė, kurią vieną kartą padarysim ir bus ramu. Taip galvoti nereikėtų, nes duomenų tvarkymas yra kintantis procesas – pavyzdžiui, įvedus naują paslaugą, gali atsirasti naujas poreikis. Be to, tai nėra našta – tai pačiam verslui padeda būti draugiškam klientui, gerinti savo reputaciją ir atitinkamai – pajamas“, – pažymi V. Zaikauskienė.

Svarbiausias dokumentas, reglamentuojantis asmens duomenų ir vartotojų teisių apsaugą, yra nuo 2018 m. visose Europos Sąjungos (ES) šalyse įsigaliojęs Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR): principų įgyvendinimu grįstas, technologiškai neutralus ir tiesiogiai taikomas teisės aktas. „Šiame akte esminiai yra principai – tai reiškia, kad nėra griežtų reikalavimų turėti vieną ar kitą dokumentą, svarbu tiesiog užtikrinti principų vykdymą. Technologinis neutralumas reiškia, kad teisės aktas taikomas nepriklausomai, duomenų tvarkymas atliekamas fizine ar elektronine forma, o tai, kad jis taikomas tiesiogiai, reiškia, jog jis nereikalauja papildomų nacionalinių teisės aktų normų“, – aiškina teisininkė.

Ekspertė išskiria 6 žingsnius, kurie padeda užtikrinti elektroninės parduotuvės saugumą:

1. Duomenų inventorizacija

Anot V. Zaikauskienės, labai svarbu aiškiai žinoti, kokiu tikslu renkate duomenis, ir rinkti tik tuos, kurie išties reikalingi. Asmens duomenys – tai visa su asmeniu susijusi informacija, kuria remiantis galima nustatyti jo tapatybę. „Tai apima ne tik tokią informaciją, kaip vardas ir pavardė, bet ir mokėjimo informaciją, duomenis apie įrenginius, „Facebook“ ar „Google“ paskyrų duomenis, lojalumo kortelių duomenis, IP adresus ir taip toliau”, – vardija ji. Tų pačių duomenų rinkimo tikslai gali būti keli – pavyzdžiui, renkami el. pašto adresai, nes jų prireiks tiesioginei rinkodarai siunčiant naujienlaiškius ir sutarties sudarymui ar sąskaitų siuntimui.

Pasak jos, atsakyti sau turite ir į klausimą, kaip rinksite minėtus duomenis – vykdydami apklausas, užsakymo pateikimo metu, per puslapį prisijungiant prie „Facebook“ paskyros ir panašiai. Kitas aspektas – kas tuos duomenis apdoros: ar tai vykdysite jūs patys, ar jūsų el. parduotuvės administratoriai, ar reklamos partneriai, ar mokėjimų platformos valdytojai. Svarbu apgalvoti, kur saugosite duomenis: debesyse (išorinėse platformose) ar serveryje. Pastaruoju atveju vertėtų pagalvoti ir apie fizinę serverio apsaugą.

Tik atsakę į visus šiuos klausimus galite spręsti, kokį teisinį pagrindą duomenų apsaugai pasirinkti. „Elektroninei parduotuvei išskirčiau tris esminius: sutikimą, sutarties su vartotoju vykdymą ir teisėtą interesą“, – pataria teisininkė.

2. Privatumo politika ir pranešimas apie duomenų tvarkymą

„Privatumo politika turėtų būti lengvai skaitomas, aiškus dokumentas, su kuriuo klientas turėtų būti supažindinamas beveik kiekviename apsipirkimo žingsnyje“, – akcentuoja teisininkė, primindama, jog paprastas privatumo politikos taisykles įmanoma pasirengti ir patiems, tačiau teisininkas, kaip specialistas, jas sudėliotų aiškiau.

Elektroninėms parduotuvėms aktuali tiesioginė rinkodara – tam privalu gauti tiek fizinio, tiek juridinio asmens sutikimą ir visada sudaryti sąlygas jį lengvai atšaukti, pavyzdžiui, pateikiant aktyvią nuorodą naujienlaiškio pabaigoje. „Tiesa, tiesioginė rinkodara nėra sveikinimai ar priminimai apie skolas – pastariesiems sutikimo nereikia“, – atkreipia dėmesį ji.

Panaši situacija ir su slapukais – sutikimo nereikia tik būtinųjų slapukų atveju, tačiau socialinių papildinių sekimui, trečiųjų šalių slapukams ir reklamos tikslais turite gauti sutikimą iš pirkėjo.

3. Duomenų gavėjai: tvarkytojai ir bendri valdytojai

Svarbu juos atskirti dėl besiskiriančių atsakomybių: valdytojas atsako už duomenų tvarkymo teisėtumą, o tvarkytojas – tik už valdytojo nurodymų nesilaikymą. Tvarkytojais elektroninėse parduotuvėse dažniausiai būna elektroninio puslapio administratoriai, serverio paslaugų tiekėjai ir kiti partneriai.

Teisininkė ragina klientų duomenų apsaugos vardan visad sudaryti susitarimus dėl duomenų tvarkymo, o partneriais rinktis rinkoje atpažįstamus paslaugų teikėjus arba prašyti partnerio pagrįsti savo patikimumą. Tai ypač aktualu ir bendradarbiaujant su trečiosiomis šalimis, ne ES narėmis. „Dažnai el. parduotuvių prekės siunčiamos iš Kinijos, kuri duomenų apsaugos požiūriu yra pavojinga šalis. Taigi, pirmiausiai patarčiau įsivertinti įmonę, su kuria bendradarbiaujate, kaip ji tvarko duomenis, ir atsakingai žiūrėti į duomenų perdavimą“, – perspėja pašnekovė.

4. Aiškios pirkimo elektroninėje parduotuvėje taisyklės

V. Zaikauskienė rekomenduoja išsamiai, bet patogiai elektrininėje parduotuvėje pateikti informaciją klientui apie įsigyjamas prekes ar paslaugas, kliento teises ir pareigas bei ginčų nagrinėjimą.

„Aktualiausios temos, ypač šiomis dienomis, kai daug siuntinių pristatoma į namus, yra kliento teisė atsisakyti sutarties ir prekių grąžinimas. Todėl labai svarbu, atsižvelgiant į savo prekes ar teikiamas paslaugas, apsibrėžti ir aiškiai komunikuoti tokius aspektus, kaip prekių grąžinimo terminai ir sąlygos. Reikėtų atskirti kokybiškų ir nekokybiškų prekių grąžinimo taisykles, nes jos neabejotinai skirsis“, – teigia ekspertė.

Elektroninėms parduotuvėms savo puslapyje privaloma pateikti nuorodą į elektroninę ginčų sprendimo platformą http://ec.europa.eu/odr/, o teisininkė pataria pridėti ir nuorodą į Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) ginčų nagrinėjimo sistemą https://vtis.lt/portal/#/.

5. Klaidinančios reklamos vengimas

V. Zaikauskienė sako, kad reklamuoti savo elektroninę parduotuvę reikėtų atsakingai, kad dėl siekio patraukti kliento dėmesį neprarastumėte geros reputacijos. „Iš patirties matau, kad dažnai nepasiseka ne dėl sąmoningai suplanuotų piktybinių veiksmų, bet dėl to, kad kažkas nepasižiūrėjo, tinkamai neįvertino ir panašiai. Taigi, su reklama reikėtų elgtis atsakingai“, – sako ji, primindama, kad šią sritį Lietuvoje reglamentuoja Reklamos įstatymas.

Pasak pašnekovės, klaidinančia reklama laikomi tokie atvejai, kai skelbiama riboto laikotarpio akcija, o po to ji pratęsiama, tokiu būdu klaidingai skatinant vartotoją pirkti kuo greičiau. „Dar vienas dažnas pažeidimas – siūloma nuolaida neinformuojant, kad ji netaikoma prekėms su akcija. Pažeidimu laikoma ir reklama, kuri skelbia, pavyzdžiui, nuolaidas iki 40 proc., tačiau realybėje pasiūlanti vos vieną prekę su tokio dydžio nuolaida“, – pavyzdžių pateikia teisininkė.

V. Zaikauskienė atkreipia dėmesį, kad nuo sausio įsigalios nauja ES direktyva, kuri įteisins didesnes baudas už Reklamos įstatymo pažeidimus (iki 4 proc. nuo apyvartos); užtikrins didesnį tarpvalstybinį ir tarpinstitucinį bendradarbiavimą bei geresnes galimybes vartotojams ginti savo teises bei gauti kompensacijas.

6. Patikima elektroninės parduotuvės išvaizda

Pasak ekspertės, klientas šiais laikais darosi vis sąmoningesnis ir atpažįsta abejotinos reputacijos parduotuves net iš tokių požymių, kaip netvarkingas dizainas ar gramatinės klaidos tekstuose. „Todėl elektroninę parduotuvę svarbu kurti kokybiškai bei pasirūpinti, kad būtų aiškiai nurodyti kontaktai, prekių kokybės ženklai ir sertifikatai. Be to, labai svarbu suteikti galimybę klientams palikti atsiliepimus“, – akcentuoja V. Zaikauskienė.

Pasak jos, vykdant bet kokį verslą, svarbiausia – komunikuoti ir bendradarbiauti su klientu, tada ir teisinių problemų būtų kur kas mažiau.

Šis straipsnis – SEB edukacinių vebinarų elektroninių parduotuvių kūrėjams dalis. Vebinarų įrašus rasite „Facebook“.

Patogiausias būdas Jūsų klientams atsiskaityti e. parduotuvėse

Vienas sprendimas – trys mokėjimo būdai. Priimkite mokėjimus kortelėmis, pervedimus interneto banke ar per elektroninių mokėjimų sistemą „PayPal“. Jums bus suteikta prieiga prie e. prekybininko portalo, kuriame matysite mokėjimų būklę ir galėsite juos tvarkyti, pvz. grąžinti mokėjimo kortelėmis sumokėtas lėšas.

 


  • Verslui - 2020 12 02

    Norite kurti elektroninę parduotuvę, bet nedrįstate? Eksperto patarimai jums

    Norite kurti elektroninę parduotuvę, bet nedrįstate? Eksperto patarimai jums

    Tarptautinės finansinių paslaugų bendrovės „Intrum“ tyrimas parodė, kad lietuviai yra didžiausi pirkimo internetu entuziastai Europoje: net 48 proc. mūsų šalies gyventojų planuoja nuolat pirkti įvairias prekes internetu net ir pasibaigus karantino suvaržymams. Esant tokioms aplinkybėms, didėja ir e. prekybos galimybės, todėl dalinamės ekspertų įžvalgomis, ką svarbu žinoti kuriant savo elektroninę parduotuvę.

    Daugiau

  • Verslui - 2020 11 10

    Ar šventės prekybininkų neužklups netikėtai?

    Ar šventės prekybininkų neužklups netikėtai?

    Įtempčiausias prekybininkams metas – Kalėdos, artėja, o nežinia dėl pandemijos ir galimų ribojimų verslui pasirengimą šventinei prekybai dar labiau komplikuoja. Neturintys elektroninės parduotuvės verslai jau dabar turi pradėti ruoštis, kad galėtų užtikrinti kokybišką prekybą ir saugų atsiskaitymą.

    Daugiau

  • Kuriantiems verslą - 2020 10 02

    Ekspertai įvardijo, ko trūksta sėkmingam e. prekybos verslui

    Ekspertai įvardijo, ko trūksta sėkmingam e. prekybos verslui

    Inovacijų ir technologijų festivalyje „Login“ surengtoje diskusijoje dalyvavę ekspertai pažymėjo, kad elektroninės prekybos augimas yra ilgalaikis reiškinys. Norėdami pasinaudoti augančiu prekybos internetu populiarumu, verslininkai turėtų pagalvoti ne tik apie savo elektroninės parduotuvės kūrimą.

    Daugiau


Daugiau susijusių straipsnių

Archyvas

S|E|B

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.