Geriausias laikas kurti verslą – dabar. Tokį patarimą Lietuvos verslininkams duoda vienas iš vaizdo žaidimų verslo milžinės „Electronic Arts“ įkūrėjų, ilgametę patirtį turintis atrepreneris Jeffas Burtonas. SEB banko spartaus verslo augimo programos pristatymo metu su startuoliais iš viso pasaulio dirbantis amerikietis dalijosi įžvalgomis, kaip pasiekti, kad įmonė sėkmingai augtų ne 10 procentų, o 10 kartų.
Pirmiausia – tinkamas požiūris
Norite tapti verslo čempionu? Nuo pat pirmų dienų galvokite apie tai, kaip verslo mastą padidinti ne procentais, o kartais. Įvairiose pramonės srityse dirbęs J. Burtonas teigia, kad tik tokiu požiūriu JAV informacinių technologijų lopšyje – Silicio slėnyje – visą laiką vadovavosi ir jis, ir jo sėkmingai į verslo aukštumas įkopę kolegos.
Kūrybiškumas, komandinis darbas, drąsa rizikuoti, dalijimasis idėjomis su kitais, pasiryžimas, kad visi darbuotojai dalyvautų valdant įmonės turtą, ir noras remti kitus startuolius ir finansiškai, ir perteikiant savo gerąją patirtį – tai vertybės, kuriomis vadovaujasi Silicio slėnyje veikiančios bendrovės.
J. Burtono nuomone, šios vertybės turėtų būti svarbios kiekvienai inovatyviai įmonei. Tačiau bene svarbiausias yra požiūris, kad viskas yra įmanoma.
„Norint sukurti sėkmingą inovatyvią įmonę, reikia drąsos ir daug darbo. Kad pasisektų, turi tikėti savimi ir viską, ką darai, daryti iš širdies“, – sako antrepreneris.
Versle nėra tokios problemos, kuri būtų neišsprendžiama, – tai viena pirmųjų pamokų, kurią tik pabaigęs Stanfordo universitetą Kalifornijoje J. Burtonas išmoko iš savo pirmojo darbdavio. Ši pamoka amerikiečiui padėjo per visą daugiau negu keturiasdešimties metų trukusią karjerą įvairiose įmonėse.
„Jeigu norite inovatyvios komandos, jums reikia žmonių, kurie tikėtų, kad jie gali pasiekti daugiau negu kiti, kad jie turi ypatingų gebėjimų, kurių neturi kiti“, – pataria J. Burtonas.
Kopijuojant kitus sulaukti sėkmės sunku
Kiek dar gali būti sukurta „Uber“ taksi ar „eBay“ parduotuvių? Nors verslininkai visame pasaulyje stengiasi kopijuoti geriausias startuolių sėkmės istorijas, dažniausiai tai pasibaigia nesėkme. J. Burtonas tvirtina, kad norint tapti sėkmingiems reikia originalios idėjos ir drąsos.
„Nepakanka perimti kažkieno kito idėjos ir pasistengti ją patobulinti. Greičiausiai jums nepasiseks. Inovacija – tai ne kopija ir ne padirbinys. Be to, tai ir ne iliuzija ar fantazija. Inovacijos turi būti paremtos realybe“, – sako antrepreneris.
J. Burtonas išskiria keturis elementus, nuo kurių priklauso, ar pavyks sukurti sėkmingą inovaciją, ar ne. Tai –kūrybiškumas, genialumas, tinkamas laikas ir sėkmė. Tačiau vien to nepakanka. Privalu žinoti, kaip savo naują sukurtą produktą ar technologiją tinkamai pateikti ir ją parduoti.
„Rinkodara yra ypač svarbi ir tai reikia suprasti nuo pat veiklos pradžios“, – sako J. Burtonas.
Kodėl inžinieriams sunku tapti antrepreneriais?[content term="Infobankas - kuriantiems verslą"]
Inovacijų raktas – inžinieriai. Tačiau jiems sunku tapti sėkmingais antrepreneriais – versliais žmonėmis, vykdančiais inovatyvią veiklą, kuriančiais naujus produktus ir paslaugas ir gebančiais idėją paversti verslu. Pagrindinė priežastis ta, kad, nors jie ir yra gabiausi technologijų srityje, psichologiškai nėra pasirengę tapti antrepreneriais. Pasak J. Burtono, taip yra todėl, kad darbuotojai mokomi ir ugdomi įmonėse, kurioje galioja griežta tvarka ir taisyklės ir formalus bendravimas.
Tokiose įmonėse darbuotojas negali pasirodyti kvailas. Inovatyvios įmonės skatina darbuotojų antreprenerystę – drąsą imtis rizikingų verslo sumanymų be baimės klysti. Formaliai valdomose įmonėse reikalaujama, kad viskas būtų atlikta ypač tiksliai ir teisingai. Inovatyvios įmonės vadovaujasi požiūriu „pakankamai gerai“.
„Jeigu sieksi tobulumo, produktas niekada neišvys dienos šviesos. Stengdamiesi išvystyti naują idėją antrepreneriai neturėtų nuo jos per daug nutolti ir siekti ją ištobulinti iki begalybės. Idėją reikia paleisti, kai ji pakankamai gera“, – pataria J. Burtonas.
Formaliai valdomose įmonėse gaji konkurencija. Jose kiekvienas darbuotojas siekia įrodyti esąs geresnis už kitus kolegas. Inovatyviose įmonėse, kurios skatina darbuotojų antreprenerystę, akcentuojamas komandinis darbas, raginama į kolegas kreiptis pagalbos.
Didžiausias įmonių turtas – žmonės
Inovatyviose įmonėse – darbuotojas yra didžiausias turtas. Todėl darbuotojams skiriamas ypatingas dėmesys. Pasak J. Burtono, norint sėkmingai vystyti verslą svarbu, kad kiekvienas įmonės darbuotojas jaustųsi prisidėjęs kuriant komandą, priimant sprendimus dėl įmonės ateities.
„Manoma, kad, jei valdai įmonę, valdai savo ateitį. Inovatyvioje, tik savo veiklą pradėjusiose įmonėje dirbantys žmonės gali labai greitai pamatyti savo priimtų sprendimų rezultatus. Tai puikus paskatinimas ir gera pamoka kiekvienam“, – aiškina antrepreneris.
Grupiniai užsiėmimai, pramogos, vadovybės atvirumas ir tokie patogumai kaip nemokami priešpiečiai ar įrengti vaikų priežiūros kambariai ir sporto salės padeda kurti įmonės kultūrą ir darbuotojams palankią atmosferą darbe.
„Pagrindinis įmonių turtas – žmonės. Todėl labai svarbu išklausyti juos, sužinoti, kokių idėjų jie turi. Spartus eksponentinis augimas gali būti pasiektas ir neišleidžiant labai daug pinigų, tačiau tam reikia tinkamo įmonės vadovybės požiūrio. Jie turi stengtis sukurti tokią aplinką, kurioje įmonėje dirbantys žmonės galėtų save išreikšti ir rasti inovatyvių būdų, kaip prisidėti prie įmonės klestėjimo. Jeigu vadovybė nėra pasiruošusi suteikti tokią paramą savo darbuotojams šimtu procentų, pasiekti eksponentinio augimo nepavyks“, – įsitikinęs J. Burtonas.
Technologijos keičia verslą
Kadaise Napoleonas Bonapartas pasakė, kad karo sėkmę 90 procentų lemia informacija. J. Burtonas perfrazuoja Prancūzijos imperatoriaus posakį ir tvirtina, kad šiuolaikiniame pasaulyje verslo sėkmę 90 procentų lemia informacinės technologijos ir jomis naudojantis surinkti duomenys.
Pasak antreprenerio, šiuo metu vyksta nauja industrinė revoliucija. Ją laimi ne tas, kas pagamina pigiausią produktą, bet tas, kuris geriausiai panaudoja turimus duomenis ir informaciją.
Jau dabar pastebima, kad duomenys ir jų analizė padeda pakeisti įprastą verslą. Štai, pavyzdžiui, draudimo bendrovės, analizuodamos turimus duomenis, pastebėjo, kad tie klientai, kurie geria daug pieno ir valgo daug raudonos mėsos, priklauso žemesnės rizikos grupei negu tie, kurie vartoja alkoholį, valgo daug ryžių ir makaronų ir perka benziną naktį.
J. Burtonas neabejoja, kad verslo ateitis – duomenų mokslas, besimokančios sistemos ir dirbtinis intelektas.