Switch to mobile version. Į viršų

Verslui - 2016 04 28
verslas | Inovacijos

Keturios priežastys, kodėl Lietuvos įmonėms atėjo metas augti

Keturios priežastys, kodėl Lietuvos įmonėms atėjo metas augti SEB banko prezidento pavaduotojas ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius Virginijus Doveika

Prieš porą metų stebėjome įmonių kūrimo bumą. 2013 metais buvo įkurta daugiau negu 11,5 tūkstančio mažų ir vidutinių įmonių, 2014 metais – daugiau negu 12 tūkstančių. Vis dėlto pernai, palyginti su 2014 metais, mažų ir vidutinių įmonių įsteigta trečdaliu mažiau. Ar tai rodo, kad Lietuva išnaudojo verslumo galimybes?

Stebint optimistines verslo atstovų nuotaikas, galima daryti prielaidą, kad šiuo metu pasėti daigai puoselėjami ir auginami, veikiančios įmonės stiprina savo pozicijas ir plečia veiklą. SEB banko prezidento pavaduotojas ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius Virginijus Doveika pateikia keturias priežastis, įrodančias, kad Lietuvos įmonėms atėjo metas augti.

1. Optimistiškos ateities prognozės

Praėjusius metus būtų galima vadinti smulkiojo ir vidutinio verslo augimo, stiprėjimo metais. Nors įmonių ir įsteigta mažiau, tačiau veikiančios daug dėmesio skyrė plėtrai, stiprino savo pozicijas rinkoje. Tam jos turėjo ypač geras sąlygas – pernai mažėjo vidutinė energetinių išteklių kaina, mažinusi ir gamybos sąnaudas, smarkiai augo vidaus vartojimas: parduota ne tik daugiau prekių, bet kai kurios jų ir didesnėmis kainomis.

Panašu, kad tokie turėtų būti ir 2016-ieji, kuriuos įmonės sutiko teigiamai nusiteikusios. Vasario mėnesio Statistikos departamento atliktos įmonių apklausos duomenimis, pramonės įmonės gamybos prognozę ateinantiems trims mėnesiams vertina palankiau negu prieš metus, paslaugų ir prekybos įmonių nuomonė apie prekių ir paslaugų paklausą taip pat teigiama. Tikėtina, kad įmonių pajamos šiais metais augs – kaip ir pernai, tai skatins ne tik didesnis pardavimo mastas, bet ir didesnės prekių ir paslaugų kainos.

2. Auga investicijos į verslo tobulinimą

Stiprėjanti ekonomika, teigiami lūkesčiai dėl ateities skatina smulkiojo ir vidutinio verslo atstovus investuoti į verslo tobulinimą, mažos ir vidutinės įmonės ne tik daugiau uždirba, bet ir drąsiau skolinasi. Vien SEB bankas pernai suteikė 276,6 mln. eurų paskolų ir lizingo paslaugų mažoms ir vidutinėms įmonėms. Didžiausia dalis (72 proc.) šių lėšų skirta investicijoms.

Pastebima, kad mažos ir vidutinės įmonės vis daugiau lėšų skiria verslo efektyvumui didinti, produktų kokybei gerinti, naujiems produktams į rinką išleisti. Taigi vis dažniau įmonės kreipiasi ir į banką, norėdamos pasitarti dėl investicijų finansavimo. Vien 2015 metais smulkiojo ir vidutinio verslo konsultacijų skaičius SEB banke padidėjo 50 proc., palyginti su 2014 metais.

Tai liudija, kad mūsų verslininkai palankiai žiūri į kiek ilgesnės trukmės ekonomikos pokyčius Lietuvoje ir pasaulyje. Ir SEB banko analitikai tiki, kad ir Lietuvos, ir ES ekonomika per keletą ateinančių metų ir toliau augs, nors kiek mažiau negu anksčiau.

3. Keičiasi požiūris į inovacijas

Nors ekonomikos prognozės palankios, vis dėlto negalima teigti, kad visi sulauks gerų metų. Sėkmės gali tikėtis tos įmonės, kurios daug dėmesio skirs darbo našumui gerinti, taikys inovacijas. Džiugu tai, kad mūsų įmonėms tai jau nėra terra incognita. SEB banko užsakymu atlikto tyrimo „Verslo barometras 2016“ duomenimis, beveik pusė įmonių planuoja produktų ar paslaugų inovacijas ir pokyčius versle. Tačiau, palyginti su 2012–2013 metų laikotarpiu, per pastaruosius dvejus metus dvigubai padaugėjo įmonių, ieškančių, kaip pritaikyti inovacijas savo veikloje.


Norite pasitarti? 
Registruokitės į susitikimą


Tokią elgseną skatina siekis išlaikyti konkurencingumą rinkoje. Jau veikiančioms įmonėms vis didesnę konkurenciją sudaro jauni verslai, kurie į rinką žengia turėdami inovatyvių idėjų, greitai užkariaujančių vartotojų simpatijas. Visi su technologijomis susiję sektoriai neišvengiamai turėtų diegti inovacijas – vien tam, kad išlaikytų savo pozicijas rinkoje, neatsiliktų nuo konkurentų. Tačiau ir tradicinio verslo atstovai – gamybos, prekybos, paslaugų įmonės – vis dažniau ieško inovatyvių sprendimų. Pavyzdžiui, gamybos įmonės diegia linijas naujų produktų gamybai, prekybos įmonės keliasi į virtualią erdvę ir kuria elektronines parduotuves, paslaugų įmonės ieško tinkamų būdų, kaip išlaikyti turimus klientus ir pritraukti naujų.

4. Dėmesys vidaus rinkai

Ryškėja tendencija, kad dauguma įmonių savo veiklą linkusios vykdyti vidaus rinkoje. Visų pirma, savoje rinkoje veikti kur kas lengviau negu svetimoje – pirkėjai, paslaugų gavėjai visada yra šalia, daug lengviau jausti rinkos pulsą, suvokti klientų poreikius. Be to, pernai sparčiai augęs vidaus vartojimo tempas ir šiais metais turėtų išlikti panašus. Taigi tikėtina, kad labiausiai augs tos įmonės, kurios veiklą planuoja vidaus rinkoje, ypač prekybos, paslaugų įmonės, tačiau jos turės atlaikyti gana aštrią konkurenciją. Ir nors eksporto įmonėms, dirbančioms su Rytų rinkomis, praėję metai nebuvo labai sėkmingi, rankų šiais metais nuleisti nederėtų. Eksporto galimybės turėtų gerėti, nes pagrindinių eksporto iš ES šalių partnerių ekonomika, nors ir kukliai, bet augs.

Ko 2016-aisiais gali tikėtis smulkusis ir vidutinis verslas? Tai bus iššūkių metai.

  • Situacija darbo rinkoje išliks įtempta. Dėl didėsiančios minimalios mėnesinės algos, mažėjančio nedarbo didės darbo jėgos sąnaudos, ir toliau sunku bus rasti kvalifikuotų darbuotojų.
  • Dažnesnės Lietuvos vartotojų kelionės apsipirkti į Lenkiją atima vietos rinkoje veikiančio verslo dalį.
  • Dėl VMI bandymų kovoti su šešėline ekonomika didės ir administracinė našta įmonėms. Visgi įmonės, įveikusios šiuos iššūkius, turėtų tikėtis dar vienų augimo, stiprėjimo metų.

  • Verslui - 2016 03 31

    Naujausi verslo modeliai – panosėje

    Naujausi verslo modeliai – panosėje

    Bendrovių vadovai turėtų pakelti galvas, patyrinėti, kokie verslo modeliai naudojami kituose sektoriuose, ir kai kuriuos jų išbandyti savo įmonėse: aklai kopijuoti sėkmingų verslo ir veiklos modelių neverta, nes pirmas rinkoje visada bus sėkmingiausias. Bet sėdėti sudėjus rankas irgi negalima, nes nusistovėjusią tvarką griaunantys jauni verslai kaip „Uber“ ar „Airbnb“ ateis ir jūsų kiemą.

    Daugiau

  • Verslui - 2016 02 17

    6 patarimai, kaip protingai valdyti įmonės pinigus ir gauti pelno

    6 patarimai, kaip protingai valdyti įmonės pinigus ir gauti pelno

    Kiekvienas įmonės vadovas siekia, kad veikla būtų sėkminga, o metų pabaigoje džiugintų pelnas. Tačiau tam, kad užsibrėžti tikslai ir siekiai būtų įgyvendinti, vien norų nepakanka. Efektyvus apyvartinio kapitalo valdymas – vienas iš raktų į ilgalaikę ir stabilią sėkmę.

    Daugiau

  • Verslui - 2016 03 09

    I. Laursas – apie tai, kas greičiausiai keičia verslo pasaulį

    I. Laursas – apie tai, kas greičiausiai keičia verslo pasaulį

    Pastaruoju metu technologijos tampa neatsiejama verslo dalimi. Pirma, inovacijos neaplenkia nė vienos verslo dalies, nesvarbu, ar tai būtų rinkodara, gamyba ar koks nors verslo procesas. Antra, inovacijos greitai keičia tuos procesus, įsitikinęs bendrovės „Nextury Ventures“ valdybos pirmininkas Ilja Laursas.

    Daugiau


Daugiau susijusių straipsnių

Archyvas

S|E|B

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.