Switch to mobile version. Į viršų

Verslui - 2019 01 25
transportas | Vilius Juzikis

Lietuvos vežėjai atsiriekia vis didesnę tarptautinių vežimo paslaugų rinkos dalį Europos Sąjungoje

Lietuvos vežėjai atsiriekia vis didesnę tarptautinių vežimo paslaugų rinkos dalį Europos Sąjungoje © Chuttersnap, Unsplash

2018 metai Lietuvos kelių transporto sektoriui buvo sėkmingi. Labiausiai augo didžiosios transporto įmonės, kurios ir toliau didino vežimo mastą Vakarų Europoje, dar labiau išplėtė savo maršrutų tinklą, kad vilkikai judėtų kuo optimaliau ir su kroviniais įveiktų kuo didesnį atstumą. Našumas didėjo ir dėl vežėjų diegiamų IT sprendimų, įgyvendinamos pažangios procesų valdymo metodikos.

Nors pernai smarkiai augo algos ir degalų kainos, transporto įmonių rezultatai buvo geri. Tai rodo SEB banko statistika: per 2018 metus SEB banko lizingo portfelio grynoji vertė, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais, padidėjo penktadaliu – 19 proc. (iki 734,3 mln. eurų), o vežėjų įmonės ir toliau buvo vienos iš aktyviausių lizingo sandorių šalių.

„Lietuvos ūkis kilo ir sudarė palankias sąlygas vežėjams plėsti verslą: naujų sudarytų krovininio transporto lizingo sutarčių vertė 2018 metais siekė 230 mln. eurų – buvo dešimtadaliu (12 proc.) didesnė negu 2017 metais. Pernai krovininio transporto priemonių naujų lizingo sutarčių vertė sudarė daugiau negu 50 proc. visų per metus sudarytų lizingo sutarčių. Tai rodo, kad šalies vežėjų bendrovės yra išsikovojusios tvirtas pozicijas Europos Sąjungos rinkoje, geba efektyviai valdyti savo transporto parkus, pritraukti vietos ir užsienio šalių vairuotojus, naudodamosi inovatyviais technologiniais sprendimais ir tobulindamos procesus, todėl kartu su Lenkijos ir kitų Rytų Europos šalių vežėjais atsiriekia vis didesnę tarptautinių vežimo paslaugų rinkos dalį iš senbuvių. Tai viena svarbiausių jų augimą lemiančių priežasčių“, – teigia SEB banko valdybos narys, Verslo bankininkystės tarnybos direktorius Vilius Juzikis.


Norite pasitarti? 
Registruokitės į susitikimą


Visgi, lyginant 2018 metus su 2017-aisiais, transporto sektoriaus augimo tempas lėtėjo. Tai rodo, kad vežėjams vis sunkiau išlaikyti tą patį vežamų krovinių kiekio augimą, kuris pastaruosius kelerius metus nuolat sparčiai kilo aukštyn. Statistikos departamento duomenimis, šalies kelių transporto sektoriaus 2018 metų trijų ketvirčių rezultatai tonkilometrėmis buvo beveik dešimtadaliu (9 proc.) didesni negu užpernai. Žinoma, plėtra nebebuvo tokia sparti kaip 2017 metais, kai augimas atitinkamu laikotarpiu siekė net 27 procentus. Nepaisant to, Lietuvos vežėjų finansiniai rezultatai (pelnas ir geras balansas) ir toliau yra geri, nors jaučiamas spaudimas pelno maržoms. Šiam spaudimui didžiausią įtaką turi tebeaugantis darbo užmokestis ir degalų kainos, kurios augo visus metus ir ėmė mažėti tik pernai spalį.

„Praėjusiais metais labiausiai augo didžiosios transporto įmonės, kurios daugiausia krovinių gabeno Vakarų Europoje. Įmonių dydis vežimų sektoriuje yra labai svarbus, nes padeda optimizuoti maršrutus ir mažinti vieno nuvažiuoto kilometro fiksuotąsias sąnaudas, taip pat didelės įmonės gali teikti įvairesnes ir didesnės pridėtinės vertės paslaugas, pavyzdžiui, sudaryti galimybę savarankiškai planuoti maršrutus, teikti vienkartinio ar dalinio krovinių vežimo paslaugą. Dirbančių asmenų skaičius transporto sektoriuje per metus padidėjo beveik dešimtadaliu (9 proc.). Tai buvo labiausiai darbuotojų skaičių didinęs sektorius Lietuvoje. Darbo imigrantai tapo vienu iš Lietuvos verslo konkurencingumą tarptautinėje erdvėje didinančių veiksnių“, – sako V. Juzikis.

SEB analitikų teigimu, 2019-ieji Lietuvos kelių transporto sektoriui taip pat turėtų būti geri. Vis tik augimo tempas ir toliau lėtės – dėl lėtėjančio ekonomikos augimo Europoje ir didėjančio neapibrėžtumo pasaulyje. Be to, nerimą kelia ir didėjanti kietojo „Brexit“ tikimybė. Pastebima, kad mažesnės vežėjų įmonės šiuo metu atsargiau vertina ateitį ir didesnės plėtros planų neturi.

V. Juzikis pastebi, kad šiuo metu vienas iš svarbiausių neapibrėžtumų transporto sektoriuje yra reguliacinė aplinka – Europos Parlamente svarstomas mobilumo paketas, kuriuo norima didinti saugumą Europos keliuose, gerinti vairuotojų darbo sąlygas ir mažinti oro taršą. Tačiau galima įžvelgti ir tam tikrus Vakarų šalių tikslus, siekiant apsaugoti jų nacionalines transporto įmones nuo tolimesnio vidaus rinkos perleidimo Rytų Europos šalių vežėjams. Sunku prognozuoti, kokie pakeitimai bus priimti ir kada, tačiau neabejotinai šio paketo įtaka bus didelė. Tai palies visos Europos vežėjus, tačiau labiausiai Vidurio ir Rytų Europos, įskaitant Lietuvos, vežėjus, kurie yra priklausomi nuo tarptautinių vežimų. Dėl įgyvendinamos naujos reguliacijos gali smarkiai padidėti įmonių išlaidos ir sumažėti įgytas konkurencinis pranašumas prieš Vakarų Europos vežėjus. Akivaizdu, kad sudėtingiausia prisitaikyti bus mažesnėms įmonėms.

Pažymėtina, kad transporto sektorius yra vienas jautriausių bendros ekonominės aplinkos rodiklių, galintis greitai įspėti apie artėjančius nepalankius ekonomikos pokyčius. Todėl reikia nepamiršti, kad rinka yra dinamiška, tad netikėtumų rizika visuomet išlieka. Vien degalų kainų pakilimas gali turėti didelę įtaką finansiniams rodikliams. Dėl šių priežasčių vežėjams visada patartina turėti iki šešių mėnesių likvidumo atsargą.

  • Verslui - 2018 10 11

    Kaip ateitį vertina didžiosios Lietuvos įmonės

    Kaip ateitį vertina didžiosios Lietuvos įmonės

    Beveik 8 iš 10 didžiųjų Lietuvos įmonių, kurių metinė apyvarta viršija 20 mln. eurų, yra patenkintos savo finansine padėtimi ir daugiau negu pusė (52 proc.) įmonių finansų vadovų planuoja optimistiškai pasitikti kitus metus – mano, kad aplinka verslui bus palanki. Tiesa, didžiajam verslui Baltijos šalyse vis labiau susirūpinimą kelia ne tik darbo jėgos sąnaudos, bet ir kvalifikuotų darbuotojų stygius, o Estijos įmonėms didžiausiu iššūkiu tampa pelningumo mažėjimas. Tokius duomenis atskleidė šį rugsėjį SEB bankų Baltijos šalyse atlikta didžiųjų Lietuvos, Latvijos ir Estijos bendrovių finansų direktorių apklausa.

    Daugiau

  • Verslui - 2018 08 10

    Lietuvos aukso gysla – krovinių vežimas

    Lietuvos aukso gysla – krovinių vežimas

    Lietuva Europos Sąjungoje pirmauja pagal transporto ir saugojimo sektoriaus indėlį į Lietuvos biudžetą – krovinių vežėjai ir saugotojai sukuria daugiau negu dešimtadalį (13 proc.) šalies BVP. Šio sektoriaus bendrovės Lietuvoje pagal visų rūšių transportu vežtų krovinių mastą muša dešimtmečio rekordus, o didžiausia vertė gaunama iš tarptautinių užsakymų. Tai rodo, kad, sumaniai pasinaudodamos ekonominiu pakilimu, įmonės rado aukso gyslą, naudingą ir ilgalaikiam verslui, ir šalies ekonomikai. Šiuos duomenis atskleidė SEB banko analitikų atlikta transporto sektoriaus analizė.

    Daugiau

  • Verslui - 2018 12 11

    Trys investicijų į šalies transporto infrastruktūrą varikliai

    Trys investicijų į šalies transporto infrastruktūrą varikliai

    Vilniaus ir Kauno oro uostų atnaujinimas, o gal net ir naujas oro uostas. Projektų „Via Baltica“ ir „Rail Baltica“ užbaigimas. Išorinio jūrų uosto Klaipėdoje statybos, automobilių kelių infrastruktūros plėtra. Lietuvos susisiekimo konferencijoje išsakyti ketinimai vystyti ir modernizuoti susisiekimo infrastruktūrą skamba išties ambicingai. Šios žinios svarbios ir visam 12,2 proc. BVP sukuriančiam šalies transporto sektoriui, ir jo paslaugomis besinaudojančiam vietos bei užsienio verslui.

    Daugiau


Daugiau susijusių straipsnių

Archyvas

S|E|B

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.