Switch to mobile version. Į viršų

Verslui - 2016 02 26
Investicijos | finansų valdymas | darbuotojų skatinimo programa

Pertvarkyti verslą padedantis ekspertas: lygiuotis tik į „Apple“ ar „Uber“ nėra geriausias sprendimas

Pertvarkyti verslą padedantis ekspertas: lygiuotis tik į „Apple“ ar „Uber“ nėra geriausias sprendimas Nickas De Mey

Kaip sėkmingai panaudoti naujausias skaitmenines technologijas siekiant išbandyti naujus įplaukų srautų būdus ir kaip naujas pajamų modelis gali padėti sparčiau vystyti verslą? Tai klausimai, į kuriuos teisingus atsakymus nori žinoti visi šiuolaikinio verslo dalyviai, siekiantys neatsilikti nuo naujovių ir tobulėti.

Trečią kartą organizuojamame renginyje „Inovacijų laboratorija“ SEB bankas kvies savo verslo klientus šiais ir panašiais klausimais diskutuoti su pasaulinio lygio finansų, verslo ir naujausių technologijų ekspertais. Renginio metu savo patirtimi bei įžvalgomis dalinsis ir verslo projektuotojas, verslumo ir inovacijų ekspertas, lektorius Nickas De Mey. Skaitmeninių verslo modelių ir technologijų specialistas konsultavo visame pasaulyje žinomas įmones ir padėjo joms sukurti ne vieną sėkmingą verslo projektą. Šiame interviu jis dalijasi patarimais, kaip sukurti teisingą pajamų modelį ir kokių klaidų vengti.

Koks pajamų modelis yra novatoriškas? Kaip jį apibūdintumėte? Kaip jis galėtų padėti verslui išsiskirti, būti efektyvesniam? Gal galite pateiki keletą pavyzdžių?

Skaitmeninis amžius ir šiandienos tinklinė visuomenė sudaro puikias sąlygas imtis pačių naujausių būdų, įkainojant savo prekes ar paslaugas ir jas pardavinėjant. Pastarąjį dešimtmetį tapo įmanoma paraleliai bandyti įvairius pajamų gavimo modelius ir žiūrėti, kuris tinka labiausiai. Kaip pavyzdį apžvelkime pramogų industriją. Kai kurios jos šakos, pavyzdžiui, kino pramonė, gana atkakliai priešinasi naujiems pajamų modeliams. Kaip ir prieš šimtą metų, kino teatrai vis dar pardavinėja brangiausius bilietus.

Kitos pramogų industrijos šakos ieško naujų būdų užsidirbti. Tarkime, žaidimai. Užuot pardavinėję žaidimus vienetais (DVD diskus ar kasetes) už fiksuotą kainą, ši pramonės šaka išmoko eksperimentuoti. Todėl  šiandien čia egzistuoja daugybė pajamų modelio variantų. Pavyzdžiui, „Mokėk, kiek nori“ taktika, prenumeratos, galimybė pirkti mobiliosiose programėlėse. Nauji būdai įkainoti prekes ar paslaugas iš esmės keičia santykius su klientais.

Ką naujausios technologijos leidžia pasiekti?

Technologijos sumažina barjerus išbandyti naujus dalykus. Anksčiau tam, kad galėtume išbandyti naują pajamų modelį, turėdavome investuoti į naują mažmeninės prekybos kanalą ar infrastruktūrą. Dabar verslininkai gali tiesiog žaisti su naujais skaitmeniniais modeliais bandydami tobulinti savo verslą. Vos per savaitgalį gali būti sukurta nauja, efektyviai veikianti interneto parduotuvė. Per savaitgalį verslininkas gali pradėti reklamuoti kitą kanalą, skirtą pasiekti naujų klientų segmentą. Turbūt, bene nuostabiausias dalykas yra tai, kad būtent dėl naujausių technologijų mes galime labai greitai mokytis.

Kokias pagrindines klaidas daro mažos ir vidutinio dydžio įmonės ir kodėl? Ko galėtume pasimokyti iš šių klaidų?

Daug verslo savininkų, stebėdami įdomų Silicio slėnio technologijų pasaulį ir jame įsteigtas naujas įmones, mato tik garsias išimtis: „Airbnb“,„Apple“,„Netflix“ ir „Uber“. Šios pernelyg išviešintos įmonės iškreipia technologijų galimybes ir naudą būsimai verslo modelių kartai. Šios technologijų įmonės „žaidžia“ labai savitoje lygoje. Todėl kur kas vertingiau žingsnis po žingsnio, bandant ir klystant savo verslą lyginti su kitomis technologijų įmonėmis – novatoriais, kurių požiūris arčiau žemės. Dauguma paprastų mažų ar vidutinio dydžio įmonių negali sau leisti rizikuoti milijonais finansuodamos drąsius ir rizikingus eksperimentus. Tačiau tai nereiškia, kad negalite išbandyti naujų pajamų srautų. Tik būkite realistai ir nenusiminkite, jei kas mėnesį negalėsite pasiekti 20 proc. augimo.

Kokius pagrindinius pajamų modelio pokyčius diegia šiuolaikinės novatoriškos įmonės?  Kaip tai keičia jų verslą?

2005-2010 metai išsiskyrė tuo, kad buvo įsteigta daugybė verslų, veikusių pagal nemokamo verslo modelį. Matome, kad dabar tai pasikeitė. Pastaraisiais metais dauguma tokių įmonių, kurios savo pagrindinius produktus atiduodavo nemokamai, taip ir nesugebėjo rasti tvarių, realių pajamų šaltinių. Šie rizikingi pradedančiųjų eksperimentai sukėlė panašius klientų lūkesčius ir kitose srityse. Klientams tapo įprasta bet kokį produktą ar paslaugą gauti nemokamai arba labai pigiai.

Per pastaruosius kelerius metus tapo labiau įprasta, kad naujai įsteigtos technologijų įmonės jau nuo pat pirmos dienos taikytų realų įkainojimo modelį. Žinoma, vartotojų užsiregistruoja mažiau, tačiau tikimybė įmonei išgyventi yra kur kas didesnė. Nemokamo verslo modeliai vis dar egzistuoja, tačiau akivaizdu, kad viskas krypsta tvaresnės ir klestinčios ateities link.

Koks būtų jūsų svarbiausias patarimams mažoms ir vidutinio dydžio Baltijos šalių įmonėms? Kokias pagrindines tendencijas įžvelgiate mūsų regione?

Kalbėdamas su Baltijos regiono verslininkais jaučiu teigiamą požiūrį. Dešimtmečiais politinė regiono situacija buvo sudėtinga ir nepastovi. Verslininkai turėjo prekiauti su centrinės Europos ar buvusiomis Sovietų Sąjungos šalimis. Imtis verslo ar ne, dažnai priklausydavo nuo politinių sprendimų. Šiandien yra kur kas daugiau galimybių ir pasirinkimų vystyti prekybą. Nebeliko jokių geografinių apribojimų. Be to, regionas labai greitai perima technologines naujoves. Kur kas greičiau nei senosios centrinės Europos šalys. Visa tai padeda sukurti tokią stiprią aplinką verslumui. Mano patarimas bet kokios srities verslo žmonėms būtų visapusiškai perimti šiuos pokyčius ir išnaudoti visas galimybes, kurias jiems suteikia jų regionas.

Ką patartumėte pradedantiems savo verslą? Kokie yra pagrindiniai trys sėkmės faktoriai?

Galite labai daug eksperimentuoti su savo gaminiu, pasitelkti minčių lietų. Tačiau tam, kad veiklą vykdytumėte sėkmingai, jums reikia labai geros komandos. Apie įmonėje dirbančius žmones dažnai susimąstoma paskutinėje vietoje. Pradėdami verslą dauguma verslininkų negalvoja apie stiprią komandą ir jos svarbą. Pirmiausia jie sukuria produktą, suranda rinką ir tik vėliau suvokia, kad nuo įmonėje dirbančių talentų priklauso įmonės ateitis. Taigi, nuo pat pradžių kurkite tinkamą komandos kultūrą. Nesitikėkite iš žmonių daugiau nei įmanoma ir investuokite pakankamai laiko bei energijos tikrų talentų paieškai.

Jūsų nuomone, kaip pasikeis mažų ir vidutinio dydžio įmonių vertinimas po dešimt metų? Į ką bus sutelktas dėmesys? Kokie bus pagrindiniai sėkmės faktoriai?

Per ateinantį dešimtmetį pamatysite išaugusias pastangas bendradarbiauti. Įmonės vis geriau supras, kad suvienijusios jėgas (net ir su konkurentais), jos gali sėkmingiau vystyti veiklą pasauliniu mastu. Ne visi junginiai turi būti amžini. Naujų partnerių tinklas gali būti įformintas tik vienam konkrečiam projektui. Įmonių gebėjimas apsukriai jungtis ir derintis su kitais rinkos dalyviais bus raktas į sėkmę.

Baltijos šalių verslo tyrimo duomenimis, mažos ir vidutinio dydžio įmonės neskiria pakankamai dėmesio  verslo modelio inovacijoms. Kaip paaiškintumėte šią Baltijos šalyse vyraujančią tendenciją? 

Konkurentų produktai ar paslaugos gali būti lengvai patikrinti. Kur kas sunkiau perprasti verslo modelio detales. Todėl įmonėms kur kas sunkiau iš tikro suprasti ir pasimokyti iš kitų rinkos dalyvių verslo modelio eksperimentų. Remiantis tyrimu, akivaizdu, kad dauguma Baltijos regiono mažų ir vidutinio dydžio įmonių neinvestuoja į verslo modelio eksperimentus. Tačiau aš nemanau, kad tai tipiška Baltijos regiono įmonių problema. Tik didelės įmonės turi pakankamai resursų suburti atsidavusią inovacijų diegimo komandą, kuri tirtų ir nagrinėtų naujus verslo modelius. Tai yra strateginė ilgalaikė investicija, kurios maži rinkos dalyviai negali sau leisti.



Daugiau susijusių straipsnių

Archyvas

S|E|B

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.