SEB tyrimas: lietuvių verslumas po truputį atsigauna
SEB banko iniciatyva atliktas tyrimas rodo, kad gyventojai dėl tarptautinės įtampos ir nuosaikių ekonomikos perspektyvų ir toliau yra atsargūs. Per artimiausius vienus–trejus metus nuosavą verslą steigti planuoja 19 proc. lietuvių, pusė (51 proc.) tokių planų neturi, dar 26 proc. yra neapsisprendę.
Per ateinančius vienus–trejus metus steigti įmonę Estijoje planuoja 17 proc. tyrimo respondentų. Tai žemiausias rodiklis tarp Baltijos šalių. Lietuvoje kurti nuosavą verslą norėtų beveik penktadalis (19 proc.) žmonių, o Latvijoje vos ne kas ketvirtas (24 proc.) turi su verslu susijusių siekių.
„Palyginti su analogišku tyrimu pavasarį, svarstančių apie savo verslo kūrimą Lietuvoje per pusmetį šiek tiek padaugėjo. Dar sudėtinga pasakyti, ar tai yra ilgalaikė teigiama tendencija, nes tyrimo duomenimis, vis dar apie pusė Lietuvos ir Latvijos gyventojų nenori tapti verslininkais. Estijoje šis skaičius didžiausias – 55 procentai. O naujų įmonių steigimasis yra vienas pagrindinių sėkmingos ekonomikos ypatumų, tad turėtume daugiau dėmesio skirti priežastims, trukdančioms kurti naujas įmones šalyje“, – teigia Eglė Dovbyšienė, SEB banko valdybos narė.
Pabrėžia nežinomybę dėl ateities
Baltijos šalių gyventojai skirtingai nurodo, kas turi didžiausią įtaką verslui steigti. Lietuviams didžiausios kliūtys yra per mažas verslo finansavimas pradiniame etape (32 proc.), netikrumas dėl verslo idėjos (29 proc.), administracinė našta (24 proc.). Be to, penktadalis (20 proc.) lietuvių nurodo nežinomybę dėl ateities.
Tyrimo metu Latvijoje dažniau minėtas pradinio kapitalo trūkumas (45 proc.), nežinomybė dėl ateities (27 proc.), finansinio stabilumo trūkumas (24 proc.). Estijos gyventojai kaip pagrindinius kliuvinius išskiria kapitalo trūkumą (37 proc.), žinių ir įgūdžių, būtinų verslui, stoką (23 proc.), nežinomybę dėl ateities (20 proc.).
„Baltijos šalių gyventojai, svarstydami, ar verta kurti nuosavą verslą, labai dažnai nuogąstauja dėl nenuspėjamų geopolitinių ir makroekonominių veiksnių, todėl verslo idėjos ir sprendimai dažniausiai ir yra atidedami. Tačiau pastarųjų metų patirtis rodo, kad įmonės geba prisitaikyti prie kintančių sąlygų ir atrasti naujas galimybes vykdyti veiklą net ir neapibrėžtumo laikotarpiu“, – komentuoja SEB atstovė.
Pasitikrinti savo būsimo verslo galimybes – nuo idėjos iki pristatymo klientui – galima ir specialiame SEB banko puslapyje e.akademija. Tai internetinė žinių ir turinio verslui platforma, skirta norintiems tiek pradėti, tiek auginti savo verslą.
SEB banko užsakymu š. m. rugpjūčio mėnesį tyrimą Baltijos šalyse atliko bendrovė „Norstat“. Apklausoje dalyvavo 1000 lietuvių, 1008 latviai ir 1000 estų nuo 18 iki 74 metų.