Tyrimas: elektromobilių įperkamumas – rekordinis, bet lietuviai pirma nori išbandyti hibridus
Įperkamo elektromobilio vertė Lietuvoje per metus padidėjo beveik 14 procentų – kone septintadaliu. Augantys atlyginimai ir mažėjančios palūkanos šiemet lėmė rekordinį lizingu įperkamo elektromobilio vertės padidėjimą. Tačiau gyventojų patirtis vis dar nespėja vytis finansinių galimybių, pastebi SEB banko ekspertai, komentuodami šiemet atlikto automobilių įperkamumo tyrimo rezultatus. Anot tyrimo išvadų, automobilių pirkėjai Lietuvoje yra linkę pirmiau rinktis tarpinį variantą – išbandyti hibridinius modelius.
Tyrimo duomenimis, geresnes galimybes įsigyti naują ar naudotą elektromobilį šiemet turi tiek pavieniai asmenys, tiek dviejų asmenų šeimos. Teigiamą pokytį lėmė sumažėjusios palūkanų normos ir toliau šalyje didėjęs vidutinis darbo užmokestis. Skaičiuojama, kad šeimai Lietuvoje lizingu įperkamo elektromobilio vidutinė vertė šiemet pasiekė 47,5 tūkst. eurų., o tai atveria plačią rinkoje siūlomų grynųjų elektromobilių (EV) modelių gamą: kone dvigubai platesnį pasirinkimą nei pernai iš bemaž 100 naujų EV modelių ir per 150 naudotų.
„Penktus metus matuodami ir vertindami elektra varomų automobilių įperkamumą Lietuvoje, pastebime, jog per metus jis pakilo kone septintadaliu. Tai itin išplėtė pasirinkimą – įperkamų modelių spektras išaugo dvigubai. Pasirinkimas dar niekuomet nebuvo toks gausus ir įvairus“, – pastebi Simonas Norbutas, SEB banko Lizingo departamento vadovas. Jis priduria, kad prie to prisidėjo ir gamintojų pastangos – automobilių pramonės atstovai ženkliai padidino ekonominės klasės EV modelių pasiūlą. Galiausiai, anot S. Norbuto, gyventojų galimybes dar labiau išplečia Lietuvoje veikianti valstybės parama elektromobiliams įsigyti.
Vis dėlto elektromobilių populiarumas ir pardavimo rodikliai savo sparta atsilieka nuo įperkamumo šuolių, konstatuoja mobilumo ekspertas.
Elektromobilių – 20 tūkstančių, bet patirties – mažai
Automobilis yra reikšmingas pirkinys ir svarbus finansinis sprendimas. Atsižvelgdamas į tai, S. Norbutas pabrėžia, kad dauguma pirkėjų vertina ne vien transporto priemonės kainą, bet ir daugelį kitų aspektų.
Kaip parodė naujausias SEB tyrimas, nemažai įtakos šiems vertinimams turi asmeninė žmonių patirtis. Gyventojų apklausos duomenimis, didesnę patirtį su elektromobiliais turintys asmenys kur kas dažniau išreiškia poziciją, kad ateityje persės į vieną iš elektra varomų modelių. „Problema, kad daugiau negu 3 iš 5 gyventojų negali įvardinti, jog turi patirties su elektromobiliais“, – akcentuoja SEB banko Lizingo departamento vadovas. Tik 12 proc. respondentų atsakė, kad per pastaruosius metus yra tekę vairuoti elektromobilį.
Menka patirtis ekspertų nestebina, nes, „Regitros“ duomenimis, elektromobiliai sudaro 1,1 proc. bendro šalies automobilių (M1) parko. Iš viso Lietuvoje yra registruota per 1,72 mln. lengvųjų keleivinių automobilių. Palyginti, elektromobilių skaičius šių metų rugpjūtį pasiekė beveik 20 tūkstančių.
Naujus dažniau perka verslas, naudotus – gyventojai
Per aštuonis šių metų mėnesius pirmą kartą Lietuvoje registruotų elektromobilių registracijų skaičius augo 48 procentais. Iš viso elektromobilių šalies keliuose pagausėjo maždaug 4 tūkstančiais. Daugiau negu trečdalį jų sudarė nauji modeliai, o du trečdalius – naudoti.
S. Norbutas konstatuoja, kad antrinėje rinkoje toliau sparčiai daugėja elektromobilių iš Vakarų už prieinamą kainą, kuri neretai būna labai panaši į automobilių su vidaus degimo varikliais. O analizuojant naujų automobilių pardavimų duomenis, ES rinkoje EV sudaro 15,6 proc. naujų automobilių pardavimų dalį, kai Lietuvoje – tik 6,1 procento. Taigi, Lietuva daugiau negu dvigubai atsilieka nuo ES.
Taip pat pastebima tendencija, kad Lietuvoje didžiąją dalį (apie 70 proc.) naujų elektromobilių įsigyja verslas. Naudotų elektromobilių rinkoje situacija yra priešinga – 70 proc. sandorių atlieka fiziniai asmenys.
Vidutinė Lietuvoje įsigyjamo naudoto elektromobilio kaina siekia apie 25 tūkst. eurų, o vidutinis amžius – 4 metus. Populiariausi modeliai – „Tesla Model 3“, „VW ID.4“ ir „Tesla Model Y“.
Į rinką skverbiasi Kinijos gamintojai
Banko ekspertas atkreipia dėmesį, jog Lietuvoje tarp naujų modelių ima blyksėti Kinijos gamintojų produkcija – tarsi Europoje vykstančių tendencijų atšvaitas. Mat dabar Senajame žemyne kiniški EV sudaro beveik 5 proc. pardavimų. Prieš kelerius metus jie siekė vos pusantro. Vien kompanija BYD per metus pasiekė 311 proc. pardavimų augimą Europoje pirmą 2025 metų pusmetį, radusi pirkėjus 70,5 tūkst. savo automobilių.
Per vasarą Lietuvoje kiniški elektromobiliai irgi aktyviai ieškojo pirkėjų – iš mūsų šalyje šiuo laikotarpiu registruotų naujų EV kas dešimtas buvo kiniškas. Šiemet mūsų rinkoje debiutavęs kiniškas „Lynk & Co 02“, vertinant pardavimų privatiems asmenims duomenis, vasarą į priekį praleido tik „Tesla Model Y“.
SEB banko tyrimas leidžia prognozuoti, kad ateityje EV konkurencija dėl pirkėjų bus labai įtempta – daugiau negu trečdalis respondentų Lietuvoje teigia, jog renkantis transporto priemonę lemiamas veiksnys yra kilmės šalis. Šiek tiek didesnė (38 proc.) apklaustųjų dalis nurodo, jog tai jiems svarbu, tačiau jų nuostatas gali pakeisti teigiama patirtis ir patraukli kaina.
Pažymi PHEV pardavimų spurtą
SEB banko Lizingo departamento vadovas S. Norbutas pastebi, jog aktyviausias rinkos segmentas šiuo metu yra naujų hibridinių ir iš tinklo įkraunamų hibridinių (PHEV) automobilių.
Šiais metais Lietuvoje hibridai sudaro net 58,4 proc. visų naujų automobilių registracijų. Pasak S. Norbuto, pardavimus smarkiai išjudino technologijų pažanga ir ypač palanki kainodara.
Vertindamas šių metų duomenis, SEB banko ekspertas prieina prie išvados, kad hibridiniai modeliai tapo užtikrintu lietuvių pasirinkimu pereinant prie švaresnio transporto. Pernai PHEV pardavimai augo 29 proc., o šiemet – net 56 procentais. Per pirmą šių metų pusmetį iš tinklo įkraunamų hibridų Lietuvoje užregistruota buvo beveik du su puse karto daugiau negu per tą patį laikotarpį.
Šių metų liepą SEB banko užsakymu apklausą Lietuvoje atliko tyrimų bendrovė „Norstat“. Apklausoje dalyvavo 1000 Lietuvos gyventojų.
--
Apie elektromobilių įperkamumo indeksą
SEB banko analitikų apskaičiuotas elektromobilių įperkamumo indeksas rodo, kokios vertės elektromobilį galėtų įsigyti vidutinį darbo užmokestį gaunantis vienas asmuo arba šeima, jei ne mažiau kaip 15 proc. perkamo elektromobilio kainos yra padengiama turimomis lėšomis, o lizingo sutartis yra sudaroma septyneriems metams, lizingo įmokų ir pajamų santykis neviršija 20 procentų. Atliekant skaičiavimus, taikyta 3,5 proc. palūkanų norma.